Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – har alltid stilt bakerst i køen som InterCity-strekning. De tre andre strekningene har stort potensial og størst trafikkgrunnlag og gir størst nytte for samfunnet og de reisende. I dag går det fulle tog i rushtiden hvor en snarlig utbygging står øverst på listen.
Det blir derfor en lokalpolitisk ønskedrøm å tro at Ringeriksbanen kan komme høyere opp i køen, når Sandvikalinjen stiller på en nasjonal jumboplass.
Tiltakshaver, for eksempel Statens vegvesen eller Bane NOR, har ikke peiling på hva infrastrukturprosjekter kommer til å koste når de meldes inn i Nasjonal transportplan (NTP) eller i en annen langtidsprogramportefølje.
Det er ikke merkelig, fordi ingen har oversikt over innhold/omfang på tidspunktet prosjektet meldes inn.
Planprosessen kan endevende ethvert prosjekt. Detaljeringsgraden må være høy dersom kostnadsoverslaget skal komme i nærheten av byggesummen. Det har sjefen for Bane NOR – konsernsjef Gorm Frimannslund – skjønt.
Derfor må flere prosjekter utsettes i sin fulle bredde – før kaos oppstår i InterCity-prosjektene.
Mange har ventet på at en eller annen med faglig makt skulle sette foten ned og si at nå er det nok – med et jernbaneprosjekt gjennom ringeriksbygdene som til de grader ødelegger hus og hjem, natur, matjord og internasjonale våtmarker.
Er dette det første håpefulle skritt til å gi stoppordre på Sandvikalinjen?
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen