Du er her

Med Trump som president:

Hva vil skje med Norwegian?

Donald Trump, valgt til ny president i USA, har mer enn andre varslet en sterk satsning på nasjonalt, amerikansk næringsliv. Det kan ramme luftfarten mer enn andre fordi luftfart er et ektefødt barn av globalisering og fri konkurranse de siste 20 årene.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Debatt-vignett«Vi kan stå foran en periode med ikke bare null vekst, men også tilbakegang til tiden med sterk proteksjonisme», skriver det anerkjente amerikanske fagbladet Aviation Week.

Ikke nødvendigvis bra for Norwegian at USA får Donald Trump som president, påpeker Einar Sørensen. Foto: Norwegian  Det er en utvikling som spesielt vil ramme mindre, internasjonale aktører – og Norwegian International med Bjørn Kjos som sjef pekes allerede ut som et mulig offer ved at USA kan komme til å stramme inn på Open Skies-avtalen mellom USA og EU. Det kan også føre til totalt endrede rammer for lavprisselskapene – og dermed også billettprisene for flyreiser.

Norwegian bygger seg som kjent sterkt opp i Storbritannia, Irland og Spania for å ekspandere med trafikk til og fra USA. Det kjente nettstedet Flight Global i UK skriver rett ut at Norwegian sammen med de tre store Gulf-flyselskapene Emirates, Qatar og Etihad står foran den rene istiden.

 

Det er en utvikling som spesielt vil ramme mindre, internasjonale aktører – og Norwegian International med Bjørn Kjos som sjef pekes allerede ut som et mulig offer

Amerikanske flyselskaper som Delta, American og United har, sammen med spesielt amerikanske fagforeninger for piloter, allerede fra en god tid tilbake satt fart på arbeidet med å holde utenlandske interesser på avstand – for å beskytte amerikanske arbeidsplasser, som det heter.

Donald Trump har lovet å si opp de omfattende frihandelsavtalene USA har inngått eller er i ferd med å inngå, som Trans-Pacific Partnership (TPP) og, med EU, Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Gjør han dette, er det stor fare for Open Skies-avtalen med EU, og dermed bærebjelken i den strategi som Bjørn Kjos og Norwegian mer enn andre har satset på.

En viktig virkning av økt proteksjonisme er konsentrasjon om hjemmemarkedene og dermed redusert flytrafikk. Valget av Trump i USA kommer i tillegg til den usikkerhet som Brexit har skapt (Storbritannias utmelding fra EU) – og ikke minst frykten for smitteeffekt til andre land og verdensdeler.

I både Airbus og i Boeing avventer man spent hva som vil skje i 2017. Markedet for nye fly og utstyr til luftfarten kan endres dramatisk – og det kan Airbus som et europeisk samarbeidsprosjekt tape mest på.

Tendensen til proteksjonisme startet ikke med Trump, den ble forsterket med Brexit og er med de nye amerikanske tonene i ferd med å bli den største utfordring for luftfarten på over 20 år, altså etter at deregulering av markedene satte inn.

Norsk luftfart er ikke noe unntak. Myndighetene må, sammen med flyselskapene, skaffe seg en oversikt over konsekvensene vi står overfor. Den nye amerikanske regjeringen overtar fra 20. januar – og innen da må man få en avklaring på spillereglene fremover.

Eller som Aviation Week skriver: «Dersom den nye amerikanske presidenten er pragmatiker og business-minded, så kan det gå bra. Men er han nasjonalistisk, slik han vektla i valgkampen, så er det ille for luftfart og flyindustrien».

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS