Du er her

  • Hjem

Trafikksikkerhet og miljø

  • Vi trenger fremdeles trafikksikkerhetskampanjer

    Trafikksikkerhetskampanjer bidrar til at unge trafikanter blir aktsomme og dermed til reduksjon i antallet trafikkdøde, foruten at slike kampanjer har en vedlikeholdende effekt – ved at de får allerede aktsomme trafikanter til ikke å hvile på laurbærene.

  • Bruk av narkotika i trafikken:

    Vet vi egentlig hvor stor risikoen er?

    Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren

  • Kan alle nye personbiler bli utslippsfrie i 2025?

    Med økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler og fortsatt moms- og avgiftsfritak for nullutslippsbiler, kan tre av fire nye personbiler i 2025 være elbiler.

     

  • Unge menn mest positive til bruk av førerløse biler

    Ville du valgt førerløs bil på din forrige reise, om det var mulig? Vi har spurt nordmenn i de største byområdene.

  • Norge – best også på sikkerhet for barn i trafikken

    Norge var i 2016 det mest trafikksikre landet i Europa – og dermed trolig også i verden. En ny europeisk undersøkelse fra ETSC (se faktaboks) av sikkerhet for barn i trafikken viser at Norge også her ligger på toppen. Samtidig har visjonen om null trafikkdrepte vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste.

  • Lysslukking på danske motorveier

    LITT AV HVERT: Veivisningstavler er til for å veilede, men det danske Vejdirektoratet ser nå at det i døgnets mørke timer kan kan være bedre å spare energi og penger enn å veilede ...

  • Større ulykkesrisiko før brua enn på brua

    Mer enn halvparten av 31 dødsulykker på eller ved veibru skjedde før kjøretøyene nådde inn på brua, ifølge en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) har laget på oppdrag fra Vegdirektoratet.

  • En doktorgrad etter den andre – uten synlig stress

    Han er et sånt menneske som tilsynelatende alltid har tid til å slå av en prat, uten stress, uten å se på klokken. Men samtidig er denne Rune Elvik såpass produktiv at han blant mye annet kan skilte med tre doktorgrader – og med at han nå er i ferd med å sikre seg en til.

  • Bybusser:

    Lave utslipp i laboratoriet, men ute på veien …?

    Utslippskravene er blitt strengere og strengere, med den følge at bybusser er blitt renere og renere – i laboratoriet. Men hva når bussene kommer ut på veien i vanlig rutetrafikk? Svaret regner vi med å kunne gi i løpet av vinteren, ved å måle utslipp fra busser i Helsinki.

  • Hvem er disse uoppmerksomme sjåførene …

    Det har vært en økende fokusering på distraksjoner på veien som ulykkesårsak. Dette blir tematisert i publikasjoner slik som den nylig publiserte TØI-rapporten av Sagberg mfl. (2016). I min masteroppgave i sosialpsykologi ønsket jeg å forklare og bidra til å redusere distraksjoner blant bilførere.  

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS