Spøkelsesbilisme – dette at trafikanter kjører mot kjøreretningen – er et godt eksempel på situasjoner der selvkjørende biler kan ha sin relevans og gi positive sikkerhetseffekter, poengterer TØI-avdelingsleder Michael W.J. Sørensen i denne artikkelen.
«At nullvisjonsmålet hva gjelder barneulykker i dag nesten er nådd, illustrerer de store samfunnsendringer som har skjedd de seneste 40–50 årene», skriver TØI-forsker Marika Kolbenstvedt i dette tilbakeblikket på sin lange forskerkarriere. Barn og trafikksikkerhet har vært et av hennes arbeidsområder, trafikkens miljøbelastninger et annet.
Trafikksikkerheten i Norge er bedre enn noen gang i nyere tid. Det var 106 drepte i 2017; det laveste tallet siden 1947. Også i år ser antall drepte ut til å bli lavt. Men det er mulig å redusere antall drepte i trafikken ytterligere. Beregninger TØI har gjort viser at vi kan komme ned mot 60 drepte i 2024 og 50 drepte i 2030. Spørsmålet er om vi makter det.
Majorstuen T-banestasjon.
Se opp! Der forteller et skilt om en sikkerhetslinje.
Se ned! Der finnes hva som kan tenkes å være rester av en gul sikkerhetslinje.
Foto: F. Dahl
Det gjøres mye for å bedre trafikksikkerheten i Norge. Men kan det gjøres mer? Ja, det finnes mange effektive trafikksikkerhetstiltak som brukes lite eller ikke i det hele tatt. Hvorfor ikke?
LITT AV HVERT: Statens jernbanetilsyn kritiserer Bane NOR for å bygge tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon, noe som ifølge tilsynet kan bety redusert sikkerhet.
For fjerde år på rad har det vært en altfor svak forbedring av trafikksikkerheten i Europa til at EU med sannsynlighet kan nå sitt mål om 50 prosents reduksjon av antall trafikkdrepte i 2020 i forhold til 2010.
LITT AV HVERT: Mobiltelefonbruk og mye annet … Det stjeler sjåførens oppmerksomhet, og noen ganger ender den slags i en ulykke. Nå lanserer Statens vegvesen en nasjonal trafikksikkerhetskampanje som tar tak i uoppmerksomheten bak rattet.
Lave fartsgrenser i byer og tettsteder kan være en god idé, viser nye beregninger som gir et annet svar enn tidligere beregninger.
LITT AV HVERT: Et nytt afrikansk observatorium for trafikksikkerhet er tenkt som et bidrag til mindre stygge trafikkulykke-statistikker i Afrika.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern