Du er her

  • Hjem
  • /
    MENINGER
  • /
    Klart nødvendig å regulere bruk av elsparkesykler

Klart nødvendig å regulere bruk av elsparkesykler

DEBATT: Selskapene som leier ut elsparkesykler «har ikke behov for gråtekoner som utnevner seg til å tale deres sak», skriver Stein Leikanger i dette innlegget. «De har behov for et tydelig regelverk som sikrer at det ikke blir overetablering, at andre brukere av byrommet ikke blir forbannet på dem og at konkurransen ikke blir en batalje mellom vikinger på tokt, som nå.»

Av Stein Leikanger
Grunnlegger av foreningen La oss ta fortauene tilbake

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Frode Hofset er ikke den eneste som engster seg for streng regulering av elsparkesykler, når ny forskrift skal utarbeides. Hassan Nawaz, leder i Oslo Unge Høyre, var veldig bekymret i Avisa Oslo og håpet at samferdselsministeren lot være å endre på «dagens regler», uten å være klar over at det ikke finnes noen regler nå. 

Hofset skriver om «hersketeknikere», om «et kjøretøy som har skapt begeistring hos alle som prøvde dem» og om at elsparkesykler tar «deg dit du skulle i bra joggefart». Han mener også at bilder av villparkeringer må være manipulerte og er motstander av hjelmpåbud, som han tror vil redusere bruken med ca. 60–70 %.

Hjelmbruk kan forhindre stygge skader

La meg begynne med det siste. Hjelmbruk anbefales faktisk av utleieselskapene. TIER har kommet opp med en delehjelm, som er påmontert deres enheter. I mange land er det hjelmpåbud, siden elsparkesykler anses som motoriserte kjøretøy der og ikke «sykler i by» som hos oss. 

I Danmark er det vedtatt hjelmpåbud for alle, fra 1. januar 2022. Er Hofset bekymret for utleieselskapenes inntjening? Jeg anbefaler at han bryr seg mer om de alvorlige skadene brukere av ståmopeder utsettes for, det går i stygge hode- og ansiktsskader.

Det var slike som førte til hjelmpåbudet i Danmark. Forsikringsselskapet Folksam i Sverige har laget en god oversikt. Det er gjort sikkerhetsstudier som viser hvordan brukere klasker i bakken om de kjører på en liten hindring eller ujevnhet i veien (fordi hjulene er veldig små). Hodet går i bakken med betydelig moment, selv om man har kjørt i 20 km/t, på grunn av den elendige konstruksjonen. (I Nederland er slike elsparkesykler forbudt, der har man kommet opp med utleie-enheter som har større hjul, bredere styre og bedre tyngdepunktplassering, nettopp for å redusere muligheten for hodeskader).

Hva så med «bra joggefart»? Klarer du 400 meter på 49 blank, vil du få plass i senior-NM. Det er straks over 8 meter i sekundet. De lovlige elsparkesyklene kan nå seks meter i sekundet, enda mer om det er nedoverbakke. Kanskje er det «bra joggefart», men et kjøretøy som kjapt kan akselerere til den hastigheten, med et lite knappeskubb med tommelen, hører ikke til på fortau og gangveier.

Hofset er også opprørt over ordet kaos, som han mener brukes av «hersketeknikere». Det var samferdselsminister Jon Georg Dale som i 2019 brukte uttrykket «elsparkesykkelkaos» om utleieselskapenes herjing i Oslo, og det er presist og dekkende.

Udokumenterte påstander

I det hele tatt fremstår Hofsets bagatellisering av problemene utleieselskapene har skapt som meget underlig og lite opplyst. Innlegget er fylt med udokumenterte påstander og tall grepet ut av luften (som at hjelmpåbud vil senke attraktiviteten med 60–70 %) eller at kjøretøyet har skapt begeistring. Ni av 10 vil ha strengere regler, åtte av ti mener det er blitt farligere å være fotgjenger etter at de kom, ref. Dagsavisen, se her.

At Hofset har vansker med å finne eksempler på villparkering får ham til å spekulere i at bildene i «hat-pressen» er manipulert. Om det bare så var. Du skal ikke gå mange meter i byen før du ser eksempler som overgår fatteevnen.

Men Hofset kan takke fotgjengerforeningen La oss ta fortauene tilbake for at det er blitt litt bedre. Vi har skapt god oppmerksomhet omkring problemet og får takk fra folk som mener det har hjulpet.

Likevel ligger det elsparkesykler strødd utover, og utleieselskapenes ryddekorps-PR-stunt ser man ikke noe til. Jeg har vansker med å forstå Hofsets utsagn om «en storm med protester på sosiale medier hvis lovforslagene som ødelegger sparkesykkelbruken i byen blir vedtatt».

Uholdbare tilstander i Norge

Vi har ingen regler om elsparkesykler i Norge. De er unntatt godkjenningsplikt, registreringsplikt og forsikringsplikt. De kan fritt brukes på fortau og gangveier (eneste land vi bør sammenligne oss med der det er mulig). Det er ikke promillegrense og det er ikke aldersgrense. Kommuner kan ikke styre virksomheten og selskapene kan fritt ta seg til rette i byers fellesrom, uten å behøve å betale for seg.

I andre land, som Spania, Østerrike, Frankrike, Tyskland, Polen og Danmark, fikk nasjonalforsamlingene kjapt nødvendig lovgivning på plass slik at lokale myndigheter kunne ta tak i utleiernes overtramp. Strenge bøter er innført for kjøring eller parkering på fortau, elsparkesyklene må settes på avmerkede parkeringsplasser, utleierne må betale etableringsavgift og årlig enhetsavgift og må inngå formelle avtaler med lokale myndigheter før de får gå i gang.

Utleieselskapene er fornøyde med dette, så lenge reglene gjelder for alle og håndheves. De vil faktisk ha strengere regler. I utlandet står det i brukeravtalene at du helst skal bruke hjelm, at du ikke skal kjøre på fortau og gangveier og at du skal sette deg inn i de lokale bestemmelsene for parkering og kjøring. 

Det får vi fint til her hjemme også. Selskapene har ikke behov for gråtekoner som utnevner seg til å tale deres sak. De har behov for et tydelig regelverk som sikrer at det ikke blir overetablering, at andre brukere av byrommet ikke blir forbannet på dem og at konkurransen ikke blir en batalje mellom vikinger på tokt, som nå.

Dagens tilstander i Norge er fullstendig uholdbare og må ryddes opp i, med en forskrift som tar utgangspunkt i at elsparkesykler er en motorvogn som hører til på vei, og ikke et leketøy.
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS