Med en nylig tysk myndighetsgodkjennelse av prosjektet foreligger det riktignok en nesten-tommelen-opp fra Tyskland, men en hake kan sees i utsikter til innlevering av klager over godkjennelsen til tysk forbundsforvaltningsdomstol.
Slike klager vil ifølge det danske transportdepartementet «etter alt å dømme bety at anleggsarbeidet ikke kan igangsettes på tysk side før det foreligger en endelig godkjennelse fra domstolen.»
Ole Birk Olesen, transportministeren selv, sa seg i går likevel «glad for at vi i dag har besluttet å starte anleggsarbeidet på dansk side.»
10 år forsinket
Da det for et tiår siden ble inngått en grunnleggende dansk-tysk avtale om å satse på vei- og jernbaneforbindelsen – og da en bro ennå var et aktuelt alternativ til undersjøisk tunnel – ble det forespeilet ferdigstilling i 2018.
Nå har det lenge, ikke minst som følge av langsomme prosesser i Tyskland, blitt sett at ferdigstilling vil være aktuelt tidligst i 2028.
Den påtenkte motorvei- og dobbeltsporede jernbaneforbindelsen på nær 20 km mellom Rødbyhavn og Puttgarden – en fra mange år tilbake sterkt trafikkert fergeforbindelse – er ventet å koste 50–60 milliarder danske kroner, mye mer enn opprinnelig anslått.
Danmark ligger an til å betale langt mer av regningen enn Tyskland. EU ser prosjektet som viktig og har signalisert økonomisk støtte.
Raskere fra og til Norge
En virkeliggjøring vil ifølge det danske transportdepartementet bety at «togreisende mellom København og Hamburg kan spare opptil to timer hver vei, mens bilistene kan spare opptil en times transporttid hver vei.»
En naturlig følge av dette er raskere transportforbindelser også fra Norge og Sverige til Kontinentet.
Statlige danske Femern A/S, som har brukt store ressurser på forberedelser til prosjektet, regner nå med at anleggsarbeider på dansk side vil komme i gang til høsten.
Claus F. Baunkjær, selskapets adm. direktør, sa i går at «med iverksettelse av en rekke store anleggsaktiviteter på dansk side utnytter vi tiden best mulig og sikrer fremdrift i prosjektet.»
«Vanvittig» av Danmark …
Det i internasjonal målestokk digre prosjektet har vært og er omstridt i både Danmark og Tyskland, og på tysk side har iveren etter å få det virkeliggjort fremstått som langt svakere enn den iveren danske myndigheter har fremvist.
Bent Falbert, tidligere sjefredaktør i den danske avisen Ekstra Bladet, skrev for vel en uke siden i sin tidligere avis at hele prosjektet burde droppes.
«Når alt kommer til alt, er det vanvittig at Danmark skal stå med så stor en regning for en forbindelse som mest er til gavn for svenskenes varetransport. Som ingen folkelig oppbakking har i Danmark. Og som tyskerne er likeglade med», argumenterte Falbert.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen