Du er her

  • Hjem
  • /
    MENINGER
  • /
    Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

Av Fredrik C. Hildisch
Røyse på Ringerike

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Jeg skjønner at det er mye å passe på av informasjon i det mangesidige dokumentet til Jernbanedirektoratets handlingsprogram 2018–2029, hvor flere media ikke klarte å få med seg når Ringeriksbanen er forventet tatt i bruk, i 2029. Det er det lenge til – langt inn i fremtiden, 11 år.

Hvordan ser all slags transport ut om 11 år? Noe helt annerledes enn i dag, det er bomsikkert.

På side 103, 4.4.7: Tilbudsforbedringer i vest, står det oppgitt at ny Ringeriksbane mellom Sandvika og Hønefoss er forventet tatt i bruk 2029. Dessverre bruker mange medier året 2028, det er helt feil.

Året før byggestart for Ringeriksbanen, er det stortingsvalg, i 2021, og da kan en ny regjering slå rot i vårt land og kanskje «rote» noe i hva som kan gi fornuftig pengebruk av samferdselsmidler.

Og da kanskje skrinlegge Sandvikalinjen og faglig vurdere en storsatsing for Bergensbanens forkortelse via Nittedal, med ny tunnel fra Harestua til Jevnaker, for en videre togreise via Hønefoss til Bergen.

En Bergensbanen/Ringeriksbanen på samme spor fra Oslo S som en oppgradert Gjøvikbanen, og med gods fra Alnabru – det vil være et tre-i-ett-togsamarbeid på den samme toglinjen.

Mens Sandvikalinjen kun er én toglinje, og uten godstrafikk, og må ses som offentlig pengesløsing som landet aldri tidligere har sett maken til. Samtidig vil Sandvikalinjen kreve store årlige offentlige tilskudd til drift og vedlikehold. For Sandvikalinjen har ikke nødvendig trafikkgrunnlag til årlige inntjeninger.

Så sent som i mars 2016 sto statsminister Solberg fra Bergen på Klækken Hotell og utbasunerte overfor en forsamling av lokale ordførere, politikere, næringsråd og utbyggere at hun skulle kjøre tog til Bergen i 2024. Nå er det snakk om 2029. Det er fem års utsettelse i løpet av to år. Samtidig er oppstarten skjøvet inn i neste NTP-periode. Den politiske ballongen var på sitt mest oppblåste i valgkampen i 2013 og 2015.

Det er mange av oss som bor i ringeriksbygdene som fremdeles håper at samferdselsminister Solvik-Olsen får enda mer handlekraft enn dagens utsettelse gir ham via Jernbanedirektoratets handlingsprogram, og at han får parkert Sandvikalinjen, som til de grader er et miljøfiendtlig samferdselsprosjekt uten trafikkgrunnlag og fort kan komme opp i et offentlig pengesluk i størrelsen 35–40 milliarder kroner.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS