Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Boeing anbefaler simulatortrening for MAX-piloter

Boeing anbefaler simulatortrening for MAX-piloter

LITT AV HVERT: Boeing anbefaler at piloter gjennomgår spesialtrening i simulator før de utfører nye flyvninger med ulykkesrammede Boeing 737 MAX.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Anbefalingen fra den amerikanske produsenten forsterker uvissheten om når flytypen kan komme i luften igjen, etter at den i mars i fjor ble satt på bakken i kjølvannet av to ulykker som krevet i alt 346 menneskeliv.

Simulatortrening av piloter vil ikke bare være kostnadskrevende, men kan også vise seg spesielt tidkrevende fordi det finnes få eksisterende simulatorer av den aktuelle typen.

Etter at Boeing i går offentliggjorde sin anbefaling, skriver avisen The Seattle Times at det finnes bare 34 slike simulatorer til disposisjon for tusener av 737 MAX-piloter rundt om i verden.

Boeing poengterer i en pressemelding at det vil være opptil amerikanske FAA og andre lands luftfartsmyndigheter å avgjøre om den anbefalte simulatortreningen skal bli et krav.

Simulatortrening, en kostnadsfaktor

Da Boeing for få år siden lanserte 737 MAX, ble det sett som kostnadsbesparende for flyselskaper – og dermed salgsfremmende for Boeing – at produsenten ikke anbefalte og luftfartsmyndigheter ikke krevet noen spesiell simulatortrening for 737 MAX-piloter.

Argumentasjonen gikk på at flytypen enkelt og greit kunne sees som en ny variant i den flere tiår gamle og suksessrike 737-serien.

Men snart etter de to ulykkene – den i Indonesia i oktober 2018, så den i Etiopia i mars 2019 – ble det klart at piloters manglende kunnskaper om et nytt anti-steile-system kunne sees som en medvirkende ulykkesårsak.

Det var ulike lands luftfartsmyndigheter, ikke Boeing selv, som nå beordret de rundt 400 737 MAX-maskinene rundt om i verden satt på bakken.

Ny Boeing-sjef, ny holdning

Boeing hadde ytterligere tusener av 737 MAX-eksemplarer i ordreboken og forsøkte i månedsvis å nedtone dramatikken. Produksjonen av flytypen fortsatte, nye maskiner med visse utbedringer ble parkert i påvente av det Boeing så som snarlige klarsignal fra luftfartsmyndigheter til å sende flytypen i luften igjen.

Den nye anbefalingen om simulatortrening kan sees som et resultat av at kriserammede Boeing like før jul snudde om og viste ydmykhet:

Selskapet bebudet midlertidig stans i 737 MAX-produksjonen – og sendte toppsjefen på dør til fordel for en ny.

 

Aktuell lesing:

737 MAX – den dyrekjøpte lærepengen

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS