Styret i Bybanen AS har vedtatt at det skal utredes hvordan Bybanen kan bli førerløs, eller hvordan en kan ta i bruk såkalte autonome bybanevogner.
Leder for passasjertransport, Johan C. Haveland, har uttalt til Bergens Tidende at han tror dette blir virkelighet innen ti år.
Manger førerløse metroer
Bortsett for noen få pilotprosjekt, blant annet i Potsdam i Tyskland, finnes det ennå ingen autonome bybane- eller trikkesystemer i verden. Så langt er det bare førerløse metro-systemer, som ikke opererer i vanlig trafikk, som er bygget ut. Det finnes over 50 slike på verdensbasis, blant annet i København.
Det vil bli en stor utfordring å la førerløse bybanevogner kjøre blant fotgjengere, biler, syklister og annen trafikk som krysser sporet. Bilindustrien jobber allerede med iherdig med å utvikle førerløse biler. Mye av teknologien finnes allerede.
Begrenset opplæringsbehov
En autonom bybane vil kunne ta i bruk denne teknologien, samtidig som det teknologisk blir enklere, siden en bybane følger et fast spor og ikke må læres opp til å kjøre hvor som helst.
Beregninger viset at Bybanen kan spare opptil 100 millioner kroner årlig. Autonome vogner vil også bli bedre for passasjerene ved å sikre bedre regularitet og forutsigbarhet.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen