Da departementet i dag lyste ut til konkurransen, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at ruten er av stor betydning for befolkning og næringsliv. Samtidig ga han en påminnelse om at det koster relativt mye å holde liv i ruten:
«I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy–Bodø med over 10 000 kroner.»
Hovedmålet med konkurransen er ifølge Solvik-Olsen «å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter.»
Fristen for levering av tilbud i konkurransen er satt til 25. april i år, mens flyvninger under en ny kontrakt skal begynne 1. august neste år.
Ruten mellom Værøy og Bodø er ifølge departementet den eneste helikopterruten i Norge med regelmessig ordinær passasjertransport.
Ruten betjenes nå av Lufttransport, som tilbyr to daglige rundturer mandag–fredag og én rundtur lørdag og søndag.
Lufttransport var eneste aktør som leverte tilbud til departementet for perioden august 2014–juli 2019.
I konkurransen om drift av ruten i en ny periode har departementet forandret på sine krav, i håp om å tiltrekke seg flere tilbydere.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen