Du er her

  • Hjem
  • /
    El erstatter diesel i lokal tømmertransport

El erstatter diesel i lokal tømmertransport

LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I dag blir tømmer trukket av diesellokomotiv på den korte strekningen, men kommende sommer skal banen være bygget om og klar for el-lokomotiv.

I Bane NOR får Samferdsel opplyst at prosjektet er kostnadsberegnet til vel 20 millioner kroner.

Bane NOR-tall forteller at det i år vil bli transportert i alt rundt 230 000 kubikkmeter tømmer langs banen, tilsvarende nær en million trær eller – hvis banen ikke var der – over 5000 fulle lastebiler.

I en pressemelding viser baneeieren til mye plunder og tidstap når tog på vei til og fra Follum skifter fra el-lokomotiv til diesellokomotiv og omvendt på Hønefoss stasjon.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS