Du er her

  • Hjem
  • /
    FORSKNING
  • /
    Elektrisk mobilitet setter rekord på rekord …

Elektrisk mobilitet setter rekord på rekord …

«Det slår meg at Norge på mange måter representerer et samfunn andre drømmer om, ikke bare når det gjelder velferd, likestilling og bruk av fornybar energi, men også når det gjelder elektrifisering i ulike deler av transportsektoren», skriver artikkelforfatteren. «Det må vi fortsette med, for det inspirerer andre.»

Av Inga Margrete Ydersbond
Forsker II, Transportøkonomisk institutt (TØI)

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Fire TØI-forskere har deltatt på verdens største elkjøretøy-konferanse, World Electric Vehicle Symposium (EVS32), stedet å være for alle med interesse for elektrisk mobilitet. Der ble vi oppdatert på sentrale utviklingstrekk innen elektrifisering av transportsektoren, spesielt når det gjelder elbiler.

Konferansen ble i år avholdt i Frankrikes gourmethovedstad, storbyen Lyon, i slutten av mai. Med 7400 besøkende (rekordmange) fra 65 land, 300 utstillere fra 30 land og 387 presentasjoner kunne vi velge og vrake på forsknings- og teknologifronten.

Deltakerne inkluderte produsenter av ulike typer elektriske kjøretøy og ladeinfrastruktur foruten interessegrupper, forskere, journalister og representanter for offentlig sektor.  

Transportsektoren står for 23 % av energirelaterte CO2-utslipp globalt, ifølge en rapport fra FNs klimapanel, Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Når internasjonal luftfart inkluderes, står transport for 21 % av EUs klimagassutslipp, ifølge EUs miljødirektorat, European Environment Agency (EEA).  

I disse tider med klimakrise, enormt tap av arter, overutnytting av jordens ressurser, ekstrem plastforsøpling av havene, alvorlige problemer over hele verden med lokal luftforurensning, og grafer som generelt peker mot økt transport i verden, føltes det ekstra riktig og viktig å delta på denne konferansen.

Reducing global transport greenhouse gas (GHG) emissions will be challenging since the continuing growth in passenger and freight activity could outweigh all mitigation measures unless transport emissions can be strongly decoupled from GDP growth (IPCC, 2014).

Transportsektoren er en viktig bidragsyter til klimakrisen og til lokale miljøproblemer. Derfor er også endringer der, slik som at flest mulig kjøretøy blir elektriske, avgjørende for å løse dem.

Politikerne sentrale bak innovasjon og elektrifisering

EU bruker reguleringer som et virkemiddel for å tvinge frem ulike typer grønne innovasjoner, og transportsektoren er intet unntak. Eksempler er EU-standarder for maksimale klimagassutslipp fra nye bilmodeller. I tillegg finansierer EUs forskningsprogram Horisont 2020 mange store forskningsprosjekter om elektrisk mobilitet.

Politikere i stadig flere land i og utenfor Europa, Norge blant dem, satser på å øke andelen elbiler og elbusser gjennom ulike typer tiltak. Europeiske land som satser på elbiler og elbusser er blant andre Danmark, Frankrike, Italia, Polen, Storbritannia, Sverige og Tyskland.

Utenfor Europa tilrettelegger blant andre kinesiske myndigheter for å utvikle en hjemlig elbilindustri og elbussindustri, og for å elektrifisere transportsektoren. Dette, sammen med andre faktorer, slik som innovasjon, gjør at salget av elektriske kjøretøy øker sterkt.

For eksempel når elbilsalget i Europa og i verden stadig nye høyder. I 2018 var den globale flåten elbiler for første gang på over 5 millioner. Som tidligere var det aller flest elbiler i Kina, mens den høyeste markedsandelen var i Norge.

Halvparten av antall nye biler solgt i Norge våren 2019 var elbiler. Per 1. august 2019 var det ca. 250 000 elbiler totalt i Norge.

I new policies scenario fra Det internasjonale energibyrået (International Energy Agency, IEA), vil det i 2030 være hele 130 millioner elbiler på veiene. Denne utviklingen stimuleres av blant annet ulike tiltak for elbilbruk av nasjonale myndigheter, stadig bedre kjøretøyteknologi og bilprodusenters ambisiøse mål om å produsere elbiler. I 2021 skal det for eksempel i Europa være hele 91 elbilmodeller på markedet.

Mange nye aktører på feltet elektrisk mobilitet

Det er mange nye aktører når det gjelder elbiler og andre elektriske kjøretøy. «Alle» vil ha en bit av, og bidra til, dette industrieventyret. Noen sentrale utviklingstrekk:

  1. Flere av de store energiselskapene i Europa, for eksempel tyske E.On og EnBW, italienske Enel (gjennom datterselskapet Enel X), franske EDF og finske Fortum utvikler og installerer ladeinfrastruktur i ulike land for å kapre elbilistene som kunder. I tillegg bidrar de til å opprettholde behovet for strømmen de produserer i tider der ulike produkter og sektorer blir stadig mer energieffektive.

  2. Flere av de tradisjonelle operatørene av bensinstasjoner, som BP og Circle K, har omdøpt seg til «energistasjoner» og tilbyr også hurtiglading av elbiler.

  3. «Du og jeg», hvis vi installerer solcellepaneler på egne tak og for eksempel lagrer overskuddet i et batteri hjemme (à la Teslas konsept med Sunpower og Tesla powerwall) og lader elbilen i garasjen med egenprodusert strøm. Gjør man dette, er man en såkalt prosument (både konsument og produsent samtidig). EU er spesielt begeistret for denne utviklingen og tilrettelegger for den gjennom lovverk slik som den såkalte vinterpakken. Da får konsumentene billig og fornybar energi til bilen og andre formål fra egen produksjon, det blir mindre klimagassutslipp og lokal forurensning.

  4. Vi møtte en lang rekke oppstartsbedrifter, som et finsk selskap som ønsker å tilby garasjelading i boligblokker til en lav pris. De nye bedriftene inkluderer også selskaper med helt nye forretningsmodeller, for eksempel satser de på å produsere elbiler ment for bildeling.

  5. Samtidig kommer det stadig nye innovasjoner på denne fronten, slik som elsykler med induktiv lading, B2Bike.

  6. Det kommer forøvrig stadig nye biler på markedet med trekk man aldri tidligere har sett, i alle fall på samme måte. For eksempel bilen Lightyear, som er dekket av solceller som batteriet lades med, og som skal kunne kjøre opp mot 800 km sommerstid.

Det slår meg at dette må være en gullalder for ingeniører og bildesignere. Stadig nye ideer og konsepter lanseres, og hva en bil er og kan inneholde, holder på å endre seg en god del. Hvem hadde for eksempel trodd for 10–15 år siden at det ville bli vanlig med en digital skjerm foran i en elbil som betjener det meste av bilens funksjoner?

Norge bør fortsette å gå foran

Norge er et internasjonalt foregangsland på elektrisk mobilitet. Vi går ikke bare foran når det gjelder elbiler, men også elferger og elfiskebåter, og utviklingen av det autonome og utslippsfrie containerskipet «Yara Birkeland» er langt fremskredet. Elfly eller hybridelektriske fly vil antakelig komme i løpet det neste tiåret.

Norge var godt synlig på konferansen med egen paviljong. Espen Hauge ledet an hele konferansen i egenskap av å være leder i AVERE, den europeiske elbilorganisasjonen. Selskapene Meshcrafts og Zaptec hadde egne stands. Norske forskningsinstitusjoner og organisasjoner var også solid representert, gjennom for eksempel TØI, SINTEF og Elbilforeningen.

Det slår meg at Norge på mange måter representerer et samfunn andre drømmer om å få, ikke bare når det gjelder velferd, likestilling og bruk av fornybar energi, men også når det gjelder elektrifisering i ulike deler av transportsektoren. Det må vi fortsette med, for det inspirerer andre.

Et par eksempler:

En representant for franske La Poste (posten) ble svært glad da vi fortalte at ulike typer tiltak + innfasingen av elbiler hadde bidratt til at Oslo-lufta for første gang på flere tiår i lange perioder var blitt bra igjen. Det går altså an (!) Representanter for byen Cape Town i Sør-Afrika lurte på hvordan de kunne overbevise myndighetene om at personer i offentlige tjenester burde kjøre elbiler.

World Electric Vehicle Symposium kommer til Oslo i 2022, så vi kan glede oss! Det blir sannsynligvis et svært spennende arrangement. Og hvilke nyvinninger som da vil bli lansert, kan vi bare gjette på. Jeg er i alle fall brennsikre på én ting: Mange nye rekorder kommer til å være satt!

 

 

Noen referanser

ACEA (2019). New passenger car registrations in the European Union by fuel type. Brüssel: European Automobile Manufacturers Association. Tilgjengelig på: https://www.acea.be/uploads/press_releases_files/20190508_PRPC_fuel_Q1_2019_FINAL.pdf

EEA (2019). EEA Greenhouse Gas. Data viewer. Tilgjengelig på:  https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/greenhouse-gases-viewer#tab-based-on-data

Europakommisjonen (2019). Post-2020 CO2 emission performance standards for cars and vans. Tilgjengelig på: https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/proposal_en

IEA (2019). Global EV outlook 2019. Scaling up the transition to electric mobility. Paris: International Energy Agency. Tilgjengelig på: https://www.iea.org/publications/reports/globalevoutlook2019/

IPCC (2014). Transport. Kapittel i: Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge United Kingdom and New York, U.S.: Cambridge University Press. Tilgjengelig på: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ipcc_wg3_ar5_chapter8.pdf

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS