Du er her

Elektrisk på Oslofjorden

LITT AV HVERT: De tre passasjerbåtene som står for kollektivtrafikken på ruten Aker brygge–Nesodden innerst i Oslofjorden skal bygges om fra å gå på flytende naturgass til å bli batterielektriske.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den første av de tre Nesoddbåtene ventes klar for elektrisk drift høsten 2019.

Ombyggingen av båtene – «Kongen», «Prinsen» og «Prinsessen» – innebærer ifølge Ruter, administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, at «Norges mest trafikkerte bilfrie fergesamband blir utslippsfritt og mer stillegående.»

Båtene – som i år ventes å transportere rundt 2,7 millioner passasjerer – skal hurtiglades på Aker brygge.

Om hvilke kostnader som er forbundet med ombyggingen av de tre båtene, er Ruter rund i kantene i dagens pressemelding:

«Foreløpige beregninger anslår at elektrifiseringen av B10 (betegnelsen på fergeforbindelsen, red. anm.), vil ha en årlig merkostnad i forhold til driften på om lag 7–8 millioner kroner frem til 2034.»

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS