Du er her

  • Hjem
  • /
    En fremadstormende bussaktør

En fremadstormende bussaktør

I 2011 satt tre unge idealister i München og drodlet over hvordan de kunne knekke det tyske jernbanemonopolet på fjerntrafikk. Svaret var et eget buss-selskap. Nå er de selv blitt så å si monopolister, med en rundt 95 prosents markedsandel på bussreiser i Tyskland.

Av TERJE I. OLSSON (tekst og foto)
Frilansjournalist, Berlin

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Opprinnelig kalte de seg GoBus, men da de kom i drift våren 2013, skiftet de navn til FlixBus. I dag har holdingsselskapet «Flixmobility GmbH» døtrene FlixBus og FlixTrain, og det snakkes om et FlixAir.

De tre ildsjelene bak FlixBus var alle i begynnelsen av 30-årene, hadde unnagjort studier og luktet på doktorgradstudier. Men det skulle bli annerledes. To jobbet i konsulentselskapet Boston Consultants Group og tredjemann jobbet i Microsoft.

FlixBus er ikke et busselskap, som mange kanskje tror, men en ren online-portal som markedsfører, prissetter og selger billetter for 250 samarbeidende buss-selskaper.

Det er disse selskapene som finansierer innkjøp og drift av busser, betaler lønn til rundt 7000 sjåfører og ellers har det fulle driftsansvaret.

Forretningsidéen for FlixBus er at de deler inntektene med ¾ til busselskapet og ¼ til FlixBus. Det kan i første omgang virke generøst, men med de ekstremt lave billettprisene, er det mange selskaper som knapt har noen fortjeneste.

Riktignok har busselskapene en «garanti-inntekt» på mellom 1,10 og 1,50 euro per km, avhengig av bussenes størrelse og linjen. Haken er imidlertid at dersom billettinntektene er lavere enn den garanterte inntekten, gis differansen ikke som tilskudd, men som såkalt «likviditetslån» som skal betales tilbake.

 «Fair modell»

– Vi mener denne partnermodellen er fair og tror at man kan tjene penger med den, sier en av gründerne, André Schwämmlein til tv-stasjonen NDR.

Mange av busselskapene er likevel misfornøyd. Joachim Dehn, innehaver av Dehn Touristik i Neumünster, sier til SWR at samarbeidsbetingelsene er knallharde og at det spares over alt. Sjåførene har problemer med å overholde kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og selskapene har vansker med å tjene penger på samarbeidet med FlixBus.

Han viser til en undersøkelse, foretatt av Handelskammeret i delstaten Baden-Württemberg i samarbeid med busselskapenes Samarbeidsforbund, som viser at et stort flertall av busselskapene er misfornøyd med FlixBus-ordningen.

Likevel henger selskapene med. De har da heller ikke noe reelt valg. Prispolitikken til FlixBus og mulighetene til dumpingsalg for å knekke en uønsket konkurrent, er beinharde. Siden de startet i 2013 har da også FlixBus knekt den ene konkurrenten etter den andre.

47 konkurrerende selskaper var det da jernbanens transportmonopol falt 1. januar 2013. I dag er det bare tre nevneverdige konkurrenter igjen på det tyske marked; Eurolines med sete i Brussel, det tsjekkiske RegioJet og Deutsche Bahns IC Bus. Og FlixBus har rundt 95 prosents markedsandel i Tyskland.

Ekstrem vekst

Selskapet vokser også ekstremt raskt i utlandet og konkurrerer ut lokale, nasjonale selskaper. Typisk er Tsjekkia, der RegioJet fortsatt har en sterk stilling, men angripes meget aggressivt av FlixBus. Tyskerne kjører nå de mest populære strekningene som f. eks. Praha–Bratislava for 25 tsjekkiske kroner eller godt under en norsk tier. Det er billigere enn en trikkebillett i Praha.

– FlixBus er ikke kommet til Tsjekkia for å konkurrere med et bedre tilbud. Selskapet vil ta over markedet og deretter øke billettprisene, sier Radim Jancura, direktør for RegioJet, til Radio Praha.

Tog også …

Og det stopper ikke der. Med FlixTrain kan man siden april kjøre Berlin–Stuttgart for 9,99 euro, en strekning på godt over 600 km. FlixTrain er sannsynligvis det første «jernbaneselskap» som er startet ved hjelp av crowdfunding. Over en million euro var startkapitalen via sosiale medier. Per i dag har FlixTrain togtilbud til 28 destinasjoner i fem delstater. Men det skal bli mer. Det ryktes om FlixFastTrain neste år.

Gründer André Schwämmlein sier at deres mål er få enda flere til å velge offentlige kommunikasjonsmidler. En tett integrasjon av buss og bane er et bærekraftig konsept for framtidens mobilitet, mener han.

De som mest merker at FlixBus har etablert seg er Deutsche Bahns kunder. I begynnelsen prøvde DB å overse det nye busstilbudet, men ganske snart ble det klart også for DB at de hadde fått en konkurrent som måtte tas alvorlig. Resultatet er at DB har redusert prisene betraktelig og utarbeidet en rekke gunstige sparetilbud. Til glede for kundene.

 

FAKTA:

  • Den tyske jernbanens monopol på all fjerntransport mellom byer ble opphevet 1. januar 2013. 47 buss-selskaper startet linjer på kryss og tvers av Tyskland

  • I 2018 har FlixBus i realiteten skapt et nytt monopol med ca. 95 prosent markedsandel. Eneste nevneverdige konkurrenter er Eurolines, RegioJet og IC Bus

  • FlixBus eier bare en eneste buss. Selskapet er en ren online-portal med 1400 ansatte og samarbeider med 250 busselskaper som disponerer over 1000 busser og 7000 sjåfører. FlixBus har 1400 reisemål i 28 land

  • I 2015 hadde FlixBus 23 millioner passasjerer. I 2016 var det økt til ca. 30 millioner passasjerer og i 2018 er prognosen 40 millioner. Omsetningen anslås til over 400 millioner euro

 

Aktuell lesing:

Langdistansebussen vinner fransk terreng

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS