Du er her

  • Hjem
  • /
    En grense for pengesparingen

Mindre dyr veibygging, men:

En grense for pengesparingen

Regjeringen ønsket seg «bedre, raskere og billigere» veibygging og etablerte statlige Nye Veier som en slags konkurrent til Statens vegvesen. Nå svelger Nye Veier et eksempel på at det finnes grenser for bruk av sparekniven.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Under arbeidet med oppgradering av E6 i Hedmark og Oppland, søkte Nye Veier om OK fra Vegdirektoratet til å benytte tynnere frostsikring enn regelverket tilsier, men direktoratet har svart nei.

Direktoratet skriver i dag i en pressemelding at «redusert frostsikring av vegen øker faren for telehiv. Konsekvensene av telehiv er økte trafikant- og vedlikeholdskostnader og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet.»

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i direktoratet, sier: «Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veger.».

Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen i Nye Veier, kommenterer direktoratets avgjørelse: «Det er bra at vi har fått avklart hvordan regelverket skal tolkes angående frostsikring.»

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS