Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    En innovativ skyssbåt ut til Ole Bulls villa

En innovativ skyssbåt ut til Ole Bulls villa

LITT AV HVERT: Et selvstyrende, elektrisk fartøy med en unik design skal erstatte dagens «Ole Bull», en litt loslitt, tidligere fiskebåt som i mer enn 30 år har tatt passasjerer ut til det som var fiolinvirtuosens bolig i hans siste leveår.

 

Av Otto von Münchow
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den likner ikke på noe som en vanligvis ser på sjøen – den nye båten som skal frakte besøkende over til Lysøen utenfor Bergen, der fiolinvirtuosen Ole Bull på slutten av 1800-tallet bygget sin villa.

Jeg ville konstruere en båt som tok opp i seg de arkitektoniske elementene i villaen og som møter besøkende. Villaen er et interessant bygg som har i seg mange ulike byggetradisjoner, forteller Atle Ellefsen, senior sjefingeniør i klassifikasjonsselskapet DNV GL.

Det er han som har designet og konstruert nye «Ole Bull».

Før Ellefsen, som også har maritim historie som hobby, gikk i gang, så han på skipsdesign fra viktoriatiden. Det er epoken da villaen ble bygget. Samtidig ville han ikke lage en retrokopi. Den skulle ha et moderne tilsnitt og uttrykke det moderne som båten representerer.

Innovativ løsning

Den norske fiolinvirtuosen, Ole Bull, fikk oppført sin arabisk- og russiskinspirerte villa på Lysøen i Os kommune. Der bodde han til sin død i 1880. Foto: Otto von Münchow.

Den nye «Ole Bull» ligger nemlig helt i forkant av den teknologiske utviklingen. Den vil ikke bare få et elektrisk fremdriftssystem, men skal være klar for autonom drift så snart både teknologi og regelverk er på plass.

Autonom drift er ennå under utvikling, men Ellefsen tror at det kan gå veldig fort. Allerede om 34 år vil teknologien være på plass. Han viser til MV «Yara Birkeland», som er planlagt som verdens første selvstyrende, elektriske containerskip. Det skal etter planene være klar for full autonom seilas i 2020.

Når det gjelder skyssbåten som skal gå til Lysøen, forteller Ellefsen at oppdragsgiver ønsket både et miljøvennlig fartøy og på samme tid et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. I tillegg fikk han med seg en håndfull basiskrav, som maksimal lengde på 15 meter, plass til 50 passasjer og at båten skulle være en katamaran.

Oppdragsgiver er Kode Kunstmuseer i Bergen, som har ansvar for og driver Ole Bulls villa både som museum og for konserter. Kode er en paraplyorganisasjon for fire kunstmuseer i Bergen sentrum og tre komponisthjem beliggende omkring Vestlandets hovedstad.

Allsidig bruk

Sigurd Sverdrup Sandmo, direktør for Kodes komponisthjem, forteller at DNV GL tidligere har støttet et prosjekt ved Troldhaugen, Edvard Griegs bolig i Bergen, og et av de andre komponisthjemmene. Det var der ideen om å samarbeide om en ny båt for Ole Bulls villa ble unnfanget, og DNV GL stilte sin kompetanse til disposisjon.

– Vi trengte hjelp for å gjøre ny båt til Lysøen til et virkelig godt prosjekt, sier Sandmo.

 – Med DNV GL kunne vi tenke stort, finne de optimale løsningene og samtidig få designet en båt i stedets ånd. Det var viktig at det ble et fartøy som ville være en opplevelse, et tillegg til stedet i seg selv og samtidig bringe besøkende tettere på den fabelaktige naturen i Lysefjorden.

Kode har fått 15 millioner kroner i statlig støtte til bygging av den nye båten.

Hybridløsning

Nye «Ole Bull» får en hybridløsning. Den skal drives med elektrisk strøm, men vil i tillegg ha et dieselaggregat både for nødlading og i reserve for fremdrift. Normalt vil båten lades med landstrøm når den ligger til kai på fastlandssiden.

Atle Ellefsen, som har tegnet båter siden han var tenåring, har kost seg mens han har jobbet med skyssbåten. – Dette er noe av det morsomste jeg har jobbet med, sier han.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS