Du er her

Et mulig bidrag til en grønnere luftfart

Smil, lovord og gratulasjoner over en lav sko da den statlige flyplasseieren Avinor i nærvær av inviterte gjester markerte at Oslo Lufthavn på Gardermoen har begynt å tilby jet-biodrivstoff til flyselskaper som tanker opp sine fly der.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Foto av prominenserLitt av en verdensbegivenhet, ifølge Avinor, som i invitasjonen skrev at «Oslo lufthavn blir første hub i verden som tilbyr jet biodrivstoff til alle flyselskap.»

Avinor skrev også at «Avinor og Air BP (leverandøren av biodrivstoffet, red. anm.) har tro på at dette vil være starten på en utvikling i retning av å gjøre jet biodrivstoff kommersielt interessant over hele verden.»

Tiden vil vise …

Mens bare tiden vil vise i hvilken grad dette slår til, er det et faktum at det er snakk om bare ørsmå deler biodrivstoff, hentet inn fra utlandet, i den samlede mengde drivstoff som det enkelte fly på Gardermoen tar om bord.

Markeringen, som fant sted 22. januar, bar dermed mer preg av symbolikk enn av betydningsfulle drivstoffvolumer; det er ikke de ørsmå volumene alene som vil gjøre luftfarten renere, grønnere, i miljø- og klimasammenheng.

Dyre dråper

Foruten Avinor og det internasjonale drivstoffmiljøet er tre flyselskaper – KLM, Lufthansa og SAS – blant dem som har bidratt til å få etablert det nye tilbudet på Gardermoen.

Arbeidet bak etableringen har åpenbart budt på mange utfordringer og har tatt lengre tid enn opprinnelig timeplan tilsa, noe som har sammenheng med at biodrivstoffet per i dag er mye dyrere enn ordinært flydrivstoff og på verdensbasis produseres i sterkt begrensede volumer.

Blant folk som er engasjert i å få luftfarten mer interessert i biodrivstoff er det en utbredt oppfatning at myndigheter rundt om i verden bør stille opp med økonomiske gulrøtter for å få fortgang i utviklingen.

Ett av mange bidrag

Veien frem til den dag da luftfarten måtte oppnå et solid grønt stempel synes fortsatt lang. Men et bidrag er et bidrag, og Avinors bidrag på Gardermoen inngår i en lang rekke andre:

Flyprodusenter og ikke minst deres motorleverandører fremskaffer fly som bråker mye mindre og sluker langt mindre mengder drivstoff enn tidligere generasjoner fly, flyplasser introduserer stadig ulike typer bakketiltak som gjør dem mindre miljø- og klimafiendtlige … Eksemplene er mange.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS