Den nye og delvis bompengefinansierte infrastrukturen skal gi mer effektiv og tryggere fremkommelighet til fordel for så vel privatpersoner som næringsliv, både lokalt og hva gjennomgangstrafikk angår.
Noe av det som vil vise seg, er om den forbedrede veiforbindelsen vil stjele trafikk fra togforbindelsen Gjøvik–Oslo.
Samtidig med byggingen av firefeltsveien er det bygget halvannen kilometer med gang- og sykkelveg, foruten at 10 km lokalvei er ombygget.
Den innpå to km lange Granstunnelen inngår i den nye firfeltsveien, som har fartsgrenser på 90 og 100 km/t.
Willy Westhagen, ordfører i Gran kommune, var blant dem som uttrykte glede over den nye infrastrukturen.
«I hele mitt liv har jeg fartet på riksveg 4 under alle mulige føreforhold på en svingete, krokete og smal veg», sa han. «En særdeles farlig veg for gående og syklende. Jeg er veldig glad og takknemlig for at denne tiden snart er passert her.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen