Du er her

  • Hjem
  • /
    Et svensk blikk på norsk kollektivtransport

Et svensk blikk på norsk kollektivtransport

Han er svensk, denne Gunnar Lindberg. Ikke desto mindre er han nå på vårparten blitt valgt inn som medlem av styret i Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i Oslo og der omkring.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Svensk, altså, men etter hvert for halvnorsk å regne – idet han for fire år siden ble sjef, med tittelen direktør, i Oslo-baserte Transportøkonomisk institutt (TØI).

Det kan vel tenkes at det var denne TØI-jobben som fikk valgkomiteen til å se ham som interessant for styremedlemsvervet i Ruter.

Om han har noe syn på hvorvidt kollektivtrafikksystemet – buss, trikk, metro og båt  – i det norske hovedstadsområdet fungerer bra eller dårlig?

«Mitt bilde er jo at det fungerer ekstremt bra», sier Lindberg, som i samme åndedrag sier seg imponert ikke minst over det ap-baserte reisebetalingssystemet.

Blant det Lindberg sier han vil være opptatt av i Ruter-sammenheng, er dette med penger inn og penger ut – spesielt dette at det er mange skattebetalerpenger bak kollektivtransporten, hvilket får ham til å mene at «vi må se til at dette drives effektivt.»

Lindberg, som er samfunnsøkonom og har en doktorgrad i økonomi, kom til TØI fra en lederstilling i Statens väg- og transportforkningsinstitut (VTI) i Stockholm.

For øvrig har han både det ene og det andre på karrierelisten, eksempelvis det at han i et par år, et godt stykke tid tilbake, arbeidet ved EU-kommisjonen i Brussel.

Noe annet Lindberg ser som interessant i Ruter-sammenheng, er selskapets rolle i det sterkt voksende Stor-Oslo, idet han forestiller seg at veksten – kombinert med miljøhensyn, automatisering av transporten og andre faktorer – vil gjøre Ruter til en stadig viktigere brikke i styringen av det som skjer.

Om fremtiden sier han at «det blir ikke en ensom cowboy som kjører omkring i sin bil, noen må ta seg av styringen av det hele.»

Kort sagt, Lindberg trår til i Ruter i en tid da han ser at denne aktøren snart kan bli forbundet med mye mer enn buss, trikk, metro og båt.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS