Tunnelen skal brukes til lokaltrafikk, mens gamle jernbanespor skal være reservert for regiontog, fjerntog og godstog.
Alt i alt er det snakk om et kraftig effektivitetsløft for person- og godstrafikken i det svenske hovedstadsområdet og, via ringvirkninger, det øvrige Sverige.
Trafikverket skriver at «kapasiteten fordobles gjennom det sentrale Stockholm, og alle tog kan gå tettere og mer punktlig.»
Den seks kilometer lange tunnelen mellom Tomteboda i nord og Stockholm Södra i syd byr på to nye stasjoner – Stockholm City og Stockholm Odenplan – som skal forenkle overganger mellom lokaltog og tunnelbane. Gamle Kalbergs stasjon stenges for trafikk.
Etter en byggetid på nær ni år, skal den offisielle åpningen skal finne sted i morgen, med innvielseskjøring og mye festivitas inkludert. Ordinær trafikk gjennom Citybanan skal komme i gang mandag morgen.
En halvannen km lang bro over gamle jernbaneanlegg inngår i Citybanan-prosjektet, som med utgangspunkt i 2007-prisnivå er kostnadsberegnet til rundt 17 milliarder svenske kroner.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen