Du er her

Førerløs trikk på skinnene i Potsdam

Verdens første førerløse trikk skal neste uke prøvekjøres i ordinær bytrafikk i Potsdam.

Av TERJE I. OLSSON
Frilansjournalist, Berlin

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Førerløse busser, biler og U- og S-baner er for lengst under utprøving en rekke steder. Nå vil Siemens Mobility teste en førerløs trikk i ordinær bytrafikk.

Testen er lagt til den tyske byen Potsdam, en halvtime sørvest for Berlin, og skjer i kommende uke, sammenfallende med to viktige messer/konferanser om moderne og intelligente trafikksystemer: Innotrans 2018 i Berlin og ITS i København.

Prøvekjøringen skjer i samarbeid med Potsdams eget sporveisselskap ViP (Verkehrsbetrieb in Potsdam).

Potsdam feirer 111 år sporveisdrift i år, men det er heller nærheten til Siemens Mobilitys forskningsavdeling i Berlin-Adlershof, og det faktum at Potsdam er årelang Siemens-partner, som gjør at Siemens valgte Potsdam for testkjøringen.

Gammel trikk med ny «hjerne»

Og det er ingen ung og fjong brud som skal vises fram. Siemens har valgt en Combino, en prototype 400 fra 1996, og bygd den om til førerløs drift. Det er satt inn flere radar- og kamerasensorer som utgjør trikkens «digitale øyne».

Samtidig fungerer flere komplekse algoritmer som en slags «hjerne» og sørger for at trikken beveger seg trygt og sikkert i trafikken. Trikken kjører, stopper, venter på holdeplassene til alle er gått av og kommet på og sikrer ellers i forhold til andre trafikanter underveis.

Siemens har store forhåpninger om at systemet vil fungere sikkert og effektivt, men under prøvekjøringen i Potsdam i kommende uke vil det likevel sitte en «security driver» foran som kan gripe inn dersom noe uforutsett skulle inntreffe.

Ikke for hvem som helst …

Testen i Potsdam vil heller ikke skje med en trikk i ordinær drift, der hvem so helst kan gå på og vise gyldig månedskort. Riktignok skal den førerløse trikken kjører i ordinær rute mellom Stern-senteret og bydelen Drewitz, men det er kun fagpersoner i tilknytning til Innotrans-messen i Berlin pluss akkrediterte journalister som får være med.

– Denne verdenspremieren demonstrerer hvordan vi aktivt utformer mobilitet for framtiden, sier Sabrina Soussan, CEO for Siemens Mobility GmbH i en pressemelding.

– Våre autonome trikker kan allerede på dette tidspunkt mestre vesentlige operasjoner i reell trafikk, fortsetter hun og viser til at Siemens har integrert varslingssystemet «Siemens Tram Assistant» i driften av Avenio M-trikkene i Ulm i Sør-Tyskland på en vellykket måte.

– Når vi får intelligent infrastruktur, kan vi garantere tilgjengelighet og sikkerhet på lokal- og fjerntrafikk, sier Soussan.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS