Pengegevinsten oppstår ifølge studien til tross for at de i vintersesongen nedsatte fartsgrensene betyr ekstra reisetid for mange, noe som er negativt i samfunnsøkonomisk sammenheng.
Forskerne bak studien har tatt hensyn til reelle hastigheter, altså til at ikke alle veifarende helt og holdent overholder miljøfartsgrensene.
Studien, utført på oppdrag fra Statens vegvesen, er redegjort for i en vitenskapelig artikkel publisert i Science of the Total Environment.
Det er påvist at miljøfartsgrenser gir fordeler i form av mindre forurensning, mindre støy og færre trafikkulykker – fordeler som gir plusser i samfunnsøkonomisk sammenheng.
Denne vinteren er miljøfartsgrenser ifølge Statens vegvesen i bruk på disse strekningene i Oslo:
- Rv 4 Sinsen–Grorud
- Ring 3 Ryen–Granfosstunnelen
- E18 Hjortnes–Lysaker
- Rv 163 Østre Aker vei Økern–Stovner
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen