Du er her

  • Hjem
  • /
    MENINGER
  • /
    Glatte fortauer, kanskje best å ta bilen fatt …

Glatte fortauer, kanskje best å ta bilen fatt …

Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Mengdevis av vonde fall, mange av dem etterfulgt av pengeslukende legevaktbesøk og sykefravær … Folk med ansvar for vintervedlikehold – inklusive folk i politiske sirkler, i byråkraters rekker, i privat sfære – kan vanskelig ha unngått å registrere det.

Fortauer og gangstier, p-plasser hvor folk betaler for å sette fra seg bilen, bussholdeplasser og trikkeholdeplasser og T-baneperronger, butikkinnganger … Eksemplene på vinterfarlige steder er mange.

I Norge – det stolte vinterlandet som nå i enda en omgang olympiske leker har feid andre av banen – er det i årevis blitt snakket selvgodt om offentlighetens omsorg for eldre mennesker, barnevogntrillende familier og funksjonshemmede. 

I tillegg er det blitt snakket opp og ned om at vi i miljøet og klimaets navn skal gå og reise kollektivt og sykle fremfor å bruke bilen. Glem i denne omgang syklistene, de bør ikke prioriteres foran langt mer tallrike grupper. Men gå og reise kollektivt?

Riktignok har det denne vinteren vært stedvis og periodevis vanskelig å ta seg frem med bil. Likevel, for folk med oppvarmet garasje hjemme og p-plass i den andre enden, har det i lys av glatte fortauer vært nærliggende å tenke at nå glemmer jeg miljø og klima og tar bilen fatt, det føles tryggest.

Men hva med et aldrende menneske som tross skjøre ben gjerne vil en tur i butikken og samtidig trekke luft, se noe annet enn egne gardiner fra innsiden? Hva med en rullestolbruker uten bil, hva med et foreldrepar med barnevogn, men ikke bil?

Her i landet – som i andre land – snakkes det om satsing på universell utforming, om å legge samfunnet slik til rette at helst alle, ikke bare de spreke, skal kunne delta i hverdagslivet, ved eksempelvis å reise med kollektive transportmidler. Å ja?

Et av Oslos kollektivtrafikknutepunkter heter Forskningsparken. Her krysser trikken under T-banen, her er utformingen så preget av tankeløshet at en rullestolbruker som kommer med trikken oppover fra bykjernen, ikke kan anbefales å rulle seg ut – ikke om sommeren, enda mindre i en vintertid med snø og hålke på både den smale holdeplassplattformen og mellom trikkeskinnene som må krysses for å nå et fortau. Det er for øvrig elendig vintervedlikeholdt, dette fortauet også.

Et trist eksempel, dette kollektivtrafikknutepunktet, trist ikke minst i lys av offentlige ambisjoner om å se flest mulig funksjonshemmede som deltagere i arbeidslivet.

Ikke bare trist, men regelrett skremmende, er det at heller ikke utendørs T-baneperronger er godt vintervedlikeholdt. På slike perronger ble snø raskt hardtråkket og etter hvert, godt hjulpet av varmegrader innimellom kuldegradene, til hålke. Den ble i sin tur mangelfullt strødd.

T-baneperronger, som jernbaneperronger, er steder hvor folk alltid bør være spesielt forsiktige med bevegelsene. Det sier seg selv at snø og hålke gjør dem ekstra farlige.

For all del, det er ingen menneskerett å våkne opp til et offentlig rom ryddet for snø og hålke. Men i lys av alt norsk snakk, gjerne fra politisk hold, om ivaretagelse av folket og miljøet og klimaets ve og vel, er det på sin plass å hakke på vinterens mangelfulle rydding. 

Nøkkelfolk innen slikt vedlikehold har forsøkt seg med bortforklaringer som går på uvanlig mye snø denne vinteren. OK, men omfanget av ikke ryddet snø og hålke har vært plagsomt gjennom mange vintre, noe som tyder på at det her i landet finnes en grunnleggende mangel på reell vilje til å drive skikkelig vintervedlikehold.

Hvor penger til slikt vedlikehold kan hentes? Kanskje er det ikke helt enkelt å flytte penger mellom ulike budsjetter, men det er lov å tenke i retning av at penger spart på færre legevaktbehandlinger og sykefravær, kunne brukes til bedre vintervedlikehold.

Vinteren er ennå ikke forbi. I disse dager tar februar-solen fatt for alvor, den får det til å smelte og renne –  med den følge at vann blir til speilblank is i løpet av påfølgende kalde nattetimer.

samferdsel@toi.no

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS