Du er her

Kanskje en ny veitunnel under Themsen

Etter å ha vurdert ulike steder for en ny veiforbindelse på tvers av Themsen, mellom London og elvens utløp i Nordsjøen, har det britiske transportdepartementet anbefalt ett av dem. Men anbefalingen er ikke ensbetydende med grønt lys for bygging.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

En endelig beslutning i denne saken fra en samlet regjering kan tenkes å trekke langt ut i tid, ikke minst i lys av protester mot løsningen som transportdepartementet gikk inn for i april.

I dag krysses Themsen løp mellom storbyen og sjøen på bare ett sted av en veiforbindelse: Dartford Crossing, som den heter, ligger rundt 25 km øst for byens sentrale deler og består av to tunneler samt en bro.

Tunnelene var trafikk-klare i 1963 og 1980, mens broen – Queen Elizabeth II Bridge – var klar i 1991.

Mangel på kapasitet

Den etter hvert sterkt trafikkbelastede Dartford Crossing er blitt sett som utilstrekkelig til å sørge for en god fremtidig trafikkavvikling, og gjennom flere år har utredningsarbeider vært i gang for en forbindelse nummer to, en Lower Thames Crossing.

Løsningen transportdepartementet har landet på som best – miljøanliggender, hensyn til lokalbefolkning og andre forhold tatt i betraktning – er en boret tunnel et stykke lenger ned i elven, nær Gravesend på sydsiden og Tilbury på nordsiden.

Departementet fremholder at det har hatt stor nytte av omfattende høringer der den jevne brite ble invitert til å delta.

Blant dem som nå protesterer er mennesker bosatt i områder som vil bli berørt av det mulige tunnelprosjektet og en tilhørende bygging av veitilknytninger. Og blant de protesterende finnes det krefter som påstår at manipulering av høringsdata har funnet sted.

Themsen – og Oslofjorden

Britenes diskusjoner om en ny veiforbindelse på tvers av Themsen kan bringe nordmenns tanker inn på deres egne diskusjoner om en ny veiforbindelse – eller to slike – over Oslofjorden.

Men i det britiske tilfellet er det snakk om større trafikkmengder, større antall berørte boliger og større investeringer enn det er på norsk side.

I sin argumentasjon for en ny tunnel under Themsen argumenterer britenes transportdepartement med at eksisterende Dartford Crossing tar seg av 55 millioner reiser årlig, at dette er seks millioner flere enn den er designet for – og at forbindelsen hyppig rammes av stengninger fordi noe ikke går som det skal.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS