Du er her

  • Hjem
  • /
    LNG-drevne gigantskip

LNG-drevne gigantskip

LITT AV HVERT: Marseille-baserte CMA CGM stikker seg frem som miljø- og klimavennlig ved å beslutte at ni rekordstore containerskip under bygging for rederiet skal utstyres med LNG-basert fremdriftsmaskineri.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

De ni skipene, hver med kapasitet til å transportere 22 000 containere (TEUs), ventes leveringsklare fra den kinesiske verftsgruppen China State Shipbuilding Corporation i 2020.

Det franske rederiet, en av verdenshavenes store aktører, omtaler selv beslutningen som «et teknologisk gjennombrudd for miljøet».

Bruken av LNG (Liquefied Natural Gas) vil ifølge rederiet innebære at de bestilte skipene vil kunne gi opptil 25 prosent mindre CO2-utslipp enn tilsvarende skip som går på tradisjonell bunkersolje, dessuten 99 prosent mindre svovelutslipp, 99 prosent mindre utslipp av fine partikler og 85 prosent mindre NOX-utslipp.

Rodolphe Saadé, CMA CGM-sjefen, sier at rederiet med sin LNG-beslutning «bekrefter sin ambisjon om å være en bransjeleder innen miljøbeskyttelse.»

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS