Du er her

Mangelfull veiledning langs gater og veier

«Er riktig og formålstjenlig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking viktig?», spør Bjørn Skaar, sjefingeniør i Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, i et debattinnlegg som nylig ble publisert på disse nettsider. Han gir selv et svar – og en påfølgende konklusjon: «Ja, og derfor bør skilt og oppmerking håndteres bedre.»  

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Trafikkskilt og veioppmerking har selvfølgelig en rolle å spille. Men folk som ferdes langs gater og veier her i landet kan registrere at bruken av slik veiledning til trafikantene er preget av uordentlighet.

Det er godt å registrere, ved lesing av Skaars innlegg, at uordentligheten ikke er ukjent innad i Vegdirektoratet, en av flere offentlige enheter som har profesjonelt ansvar for trafikkskilt og veioppmerking. Flere med slikt ansvar – det bringer tanken hen på de gamle visdomsord om mange kokker og mye søl. 

Skaar er ikke den første i moderne historie som lufter problematikken offentlig. Når det tidligere har skjedd, har det gitt spirer til håp om at noen med ansvar ville sørge for å skape bedre skilt- og oppmerkingstilstander. Men det har langt på vei blitt med håpet. 

Den jevne kvinne og mann har ikke nødvendigvis mye fagkunnskap om riktig bruk av trafikkskilt og veioppmerking. Men selv ikke-fagfolk kan registrere at mer banale sider av saken enn dem sjefingeniør Skaar konsentrerer seg om i sitt debattinnlegg, skriker etter å bli rettet på. 

Ta noe så enkelt som parkeringsregulerende skilt som er godt tilslørt av blader på trærne eller – i tilfeller der det er snakk om parkering mot betaling – mangler opplysninger om hvor nærmeste betalingsautomat er å finne.

Ta parkering forbudt-skilt som tilsynelatende er midlertidig satt opp i forbindelse med vei- og gatearbeid og blir stående i timer og dager etter at behovet tilsynelatende er tilbakelagt (er de gjenglemt, er det ingen som savner dem, blir en bilist straffet hvis vedkommende antar at skiltet ikke er alvorlig ment og dermed parkerer?)  

Ta skilt som er tildekket av snøsprut fra brøytebiler, og skilt som er falmet til det nærmest uleselige av tidens tann, dessuten skilt som har fått en dytt og blitt stående skjeve i lang tid …  

Det finnes mye å ta av for den som vil bygge opp under sjefingeniør Skaars innspill til fordel for bedre håndtering av trafikkskilt og veioppmerking.

 

Aktuell lesing:

Uriktig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS