De som mottar støtten – fordelt etter markedsandeler – er CargoNet AS, Green Cargo AB, Hector Rail AB og Tågåkeriet i Bergslagen AB.
Jernbanedirektoratet, ansvarlig for fordeling av støttebeløpet, var med i arbeidsgruppen som utformet den aktuelle støtteordningen for gods på jernbane.
«Vi merker at støtteordningen har bidratt til et gledelig stemningsskifte blant godstogoperatørene», sier Hanne Bertnes Norli, direktør for marked og samfunn i direktoratet.
I miljøets navn
«Dette er viktig med tanke på å realisere de store miljøgevinstene som ligger i å få mer av godstransporten over på jernbane», tilføyer hun.
Støtteordningen ble formelt innført i revidert nasjonalbudsjett for 2019, som en midlertidig ordning for inntil tre år, og i august ble den godkjent av EFTAs overvåkingsorgan, ESA.
I statsbudsjettet for 2020 har regjeringen foreslått en ramme for ordningen på 87,9 millioner kroner, noe som gir godstogoperatørene grunn til å tro på nye utbetalinger neste år.
«Et pusterom»
Hensikten med den midlertidige ordningen er å styrke jernbanens konkurransekraft inntil tiltak i en godspakke i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 får effekt.
Om pengene som nå legges på bordet sier adm. direktør Erik Røhne i CargoNet at «støtten gir oss et pusterom i en krevende situasjon og mulighet til å øke tilbudet på de strekningene vi opererer.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen