Du er her

Nye teknologi, nye transportløsninger:

Nå går det fort …

Selvkjørende biler som kjører tettere og krever mindre veikapasitet, bruker mindre energi og sparer oss for utslipp ... 

Av Flemming Dahl
Ansv. red. Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Dette og veldig mye mer som har med ny teknologi og nye transportløsninger å gjøre har mange av oss hørt og lest om fra et godt stykke tid tilbake.

Men så, når vi hører antatt oppdaterte folk snakke om sånt, kan vi likevel føle oss vekket opp til å forstå at utviklingen på dette området går veldig fort, fortere enn vi hittil har fattet, og at den veldig raskt kan komme til å by på mye som knapt noen i dag kan se for seg.

En slik anledning bød seg i Forskningsparken i Oslo i går, under en paneldebatt som var en av mange programposter under Cutting Edge 2016, en science & innovation-festival av en lang dags varighet og med hundrevis av deltagere.

Transportøkonomisk institutt (TØI) var vertskap for debatten. TØI-sjef Gunnar Lindberg var ordstyrer, i panelet satt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen, Google Norway-sjef Jan Grønbech og Polyteknisk Forening-president Silvija Seres.

Smarttelefonens rolle

Færre mennesker med egne biler og dermed mindre behov for P-plasser fordi folk foretrekker å la seg hente hjemme av smarttelefon-tilkalte minibusser som uten sjåfør bringer dem helt frem dit de skal …

Kanskje betaler du ekstra for å bli hentet innen fem minutter fremfor innen en halvtime, enda mer ekstra hvis du vil sitte alene i bussen fremfor sammen med tolv andre og hvis du vil bli brakt raskt fremfor tregt frem …    

Samferdselsministeren, Ruter-sjefen, Google-mannen, Polyteknisk Forening-damen og TØI-sjefen hadde mye å snakke om.

To bilder fra Manhattan

Under en av Cutting Edge-festivalens andre programposter viste en bilbransjemann, Rune Simensen i MøllerGruppen, frem to bilder – begge fra den samme gaten på Manhattan, men det ene fra år 1900 og det andre fra 1913. På begge bildene var gaten full av kjøretøyer, men som Simensen poengterte:

På bildet fra 1900 var det én automobil, de øvrige kjøretøyene ble trukket av hester – på bildet fra 1913 var det ett hestekjøretøy, de øvrige var automobiler.

En rask utvikling hadde funnet sted, fastslo han.

Simensen mente bestemt at vi nå er inne i en ny forandringens tid. Og han fastslo at hans arbeidsgiver er blant de mange som søker å sikre seg en ennå ikke definert posisjon i den transportverdenen som nå er under utvikling. 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS