Norge står ikke alene mot Kommisjonen i denne saken, da også en håndfull av EUs medlemsland slåss for sine lastebilfolk, imot Kommisjonens opplegg.
De protesterende landene – Belgia, Danmark, Frankrike, Hellas, Italia, Luxembourg, Sverige, Tyskland og Østerrike foruten ikke-medlemmet Norge – slåss for saken gjennom en allianse, Road Alliance.
Et møte med alliansekolleger har i dag trukket Solvik-Olsen til EU-hovedstaden.
«Vi står sterkest når vi sammen med likesinnede jobber inn mot regelverksendringene i EU», sier Solvik-Olsen.
Regler for kjøre- og hvilebestemmelser er ett av temaene for dagens samordningsmøte i alliansen. Regler for kabotasje – som innebærer at lastebileiere kan drive intern transport i andre land enn eget hjemland – er blant de øvrige temaene.
Et utgangspunkt for den norske regjeringen er ifølge samferdselsministeren «å sikre best mulige forhold for yrkessjåfører og en ryddig konkurransesituasjon i lastebilnæringen.»
«Vi er ikke fornøyd med EUs foreslåtte endringer i EU-regelverket for godstransport på vei. Vi trenger andre løsninger for å bekjempe sosial dumping, styrke ryddige konkurransevilkår og sikre enda bedre trafikksikkerhet.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen