Du er her

Nyordning i britisk jernbane

LITT AV HVERT: En nedbygging av skilleveggen mellom den statlige eieren av jernbanenettverket, Network Rail, og private togoperatører er blant det den britiske regjeringen går inn for i et nytt strategidokument.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Network Rail og togoperatørene skal ifølge regjeringen samarbeide i lokale offentlig-private enheter istedenfor å bli sittende i hver sin boks og krangle om skyld og ansvar når togtrafikken ikke går som den skal.

Det nye strategidokumentet – Connecting people: a strategic vision for rail – ble offentliggjort denne uken.

Spennende lesestoff

Dokumentet smaker av spennende lesestoff for jernbaneinteresserte i mange land, inklusive nordmenn som aldri har svelget at infrastruktureier og togoperatør NSB for et par tiår siden ble splittet i to enheter – NSB som togoperatør og Jernbaneverket (senere delt i to, Bane NOR og Jernbanedirektoratet) som infrastrukturansvarlig.

Det britiske jernbanesystemet, infrastruktur og togkjøring sett samlet, har siden annen verdenskrig vært gjennom nasjonalisering og privatisering og delvis nasjonalisering igjen – og løpende vært et stridsobjekt.

Den britiske transportministeren, Chris Grayling, ser nå at passasjerantallet i jernbanesystemet har vokst kraftig i de senere årene, men at systemet bør drives mer effektivt – til kundenes beste.

Tommel opp fra en superkjendis

Ikke alle interesser i Storbritannia har reagert positivt på denne ukens strategidokument. Men blant dem som har sett noe positivt i det, er superforretningsmann og superkjendis Sir Richard Branson, som blant veldig mye annet har togoperatørvirksomhet under sin paraply.

Han sa ifølge BBC at å drive infrastruktur og togkjøring adskilt fra hverandre «ikke fungerer», at Network Rail er «altfor stort» og at «jeg har alltid sagt at å ha en enkelt, sentralisert infrastrukturenhet i hele UK ikke fungerer.»

Gjenåpning av nedlagte strekninger

Blant det regjeringen ellers bebuder i det nye strategidokumentet, er gjenåpning av flere tidligere nedlagte jernbanestrekninger.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS