Du er her

Økt uro omkring storprosjektet Rogfast

LITT AV HVERT: Etter at Statens vegvesen i september så fare for at veitunnelprosjektet E39 Rogfast ikke kunne gjennomføres innenfor eksisterende økonomiske rammer, har usikkerheten omkring prosjektets fremtid vokst ytterligere.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I september ble det klart at hele prosjektet i et beste fall ville bli sterkt forsinket, trolig med et år eller mer. Saken ble umiddelbart lagt frem for Samferdselsdepartementet, som i dag melder om økt usikkerhet:

«Statens vegvesen mener nå at usikkerheten og risikoen ved hele prosjektet er større enn tidligere antatt, og at hele prosjektet kan bli vesentlig dyrere enn først antatt», skriver departementet i en nyhetsmelding.

Kostnader skal kuttes

Samferdselsministeren selv, Jon Georg Dale, sier i meldingen at E39 Rogfast «er et viktig prosjekt for å knytte sammen bo- og arbeidsregioner på Vestlandet, og skal bygges», men han tilføyer:

«Statens vegvesen skal derfor snu alle steiner for å finne løsninger som kutter kostnader slik at prosjektet kan gjennomføres.»

E39 Rogfast dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland.

Usikkerheten i september ble forklart med et uforutsett dyrt kontraktstilbud på en del av tunnelbyggingen. Det dyre tilbudet medførte at konkurransen om kontrakten ble avlyst.

Tidstap av uviss varighet

I dagens nyhetsmelding skriver Samferdselsdepartementet at «Statens vegvesen legger nå opp til en omfattende gjennomgang av prosjektet. Kostnadssparende tiltak, gjennomføringsstrategi og forutsetninger for finansieringsopplegget blir vurdert på nytt.»

Samferdselsminister Dale sier at «vi vet ikke hvor lang tid dette kommer til å ta. Det viktigste er at vi reduserer risikoen i prosjektet og får kostnadene under kontroll.»

Prisen på hele E39 Rogfast ble tidligere anslått til rundt 17 milliarder kroner, mens ferdigstilling og trafikkåpning ble beregnet til 2025 eller 2026.

«Verdens lengste og dypeste»

Statens vegvesen har tidligere skrevet at «E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel» og at prosjektet vil redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med rundt 40 minutter.

E39 Rogfast er sett som det første fergeavløsningsprosjektet i den omstridte norske ambisjonen om en fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

 

Aktuell lesing:

Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS