Høyst sannsynlig, for en endelig leveransekontrakt skal ikke signeres før etter utløpet av en 10 dager lang mulighet for konkurrenter til å klage og kanskje oppnå en ny mulighet til å vinne.
Sporveien, en av flere enheter bak kollektivtransportsystemet i Oslo, er overordnet ansvarlig for innkjøpet av de 87 trikkene som skal leveres – til en ikke offentliggjort pris som ventelig vil lyde på oppunder fire milliarder kroner.
Fortsatt lenge å vente
De første to eksemplarene i den nye trikkegenerasjonen ventes komme i testkjøring i hovedstaden høsten 2020, og samtlige 87 eksemplarer ventes i ordinær trafikk innen utgangen av 2024.
Dagens trikker, 72 i antall og dermed langt færre enn dem i nyanskaffelsen, skal fases ut etter hvert som de nye blir levert.
Cato Hellesjø, sjefen i Sporveien, sa i dag at nyanskaffelsen skal gi Oslo et «attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.»
Mer menneskevennlige trikker
De utpekte trikkene er lavgulvede og også på andre måter universelt utformet. Dessuten er de ikke bare mindre støyende, men også lettere – og dermed formodentlig mindre ødeleggende for gatelegemet – enn mange av Oslos nåværende trikker.
Trikkeinnkjøpet er et hovedelement i det i alt rundt syv milliarder kroner store Trikkeprogrammet, som omfatter mye oppgradert infrastruktur, fornyelse av mange gater og byrom og i tillegg nye trikkeanlegg på Grefsen og på Holtet.
En «ansiktsløftning» for Oslo
Raymond Johansen, byrådsleder i Oslo og til stede da CAF ble utpekt som sannsynlig leverandør under en seanse i Sporveiens vognhall på Grefsen, sa om Trikkeprogrammet at «det kommer til å merkes, dette her.» Hva Oslo har i vente, er «en real ansiktsløftning», tilføyde han.
CAF (Construcciones y Auixiliar de Ferrocarriles SA) har fra før levert den aktuelle trikketypen, Urbos 100, til en rekke byer i mange land. CAF er kjent også for andre typer skinnegående materiell og er i Norge tidligere utpekt som leverandør av nye togsett til Flytoget.
Ledelsen i Sporveien mener å ha funnet frem til en «velutprøvd trikk tilpasset Oslos forhold.» Marianne Vik, leder av trikkeanskaffelsen i Sporveien, sa i dag at CAF med sitt vognkonsept har «truffet godt på kravene i målbildet for trikkeanskaffelsen» og at produsenten «scorer høyest på teknisk løsning» foruten å være «best på pris.»
Et mulig savn
Noe av det noen kan savne i trikkekjøp-prosessen, er at bestilleren ikke har levert krav om at trikkene strekningsvis – i deler av byen der overhengende ledninger kan virke spesielt skjemmende – skal kunne kjøre på batteri eller på strøm hentet fra en skinne i bakken.
Slike løsninger er i de senere år blitt tatt i bruk i enkelte andre byer. Samferdsel får forklart at noe tilsvarende ikke har vært prioritert for diskusjon med de konkurrerende leverandørene.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen