Du er her

Skjerpet kniving mellom nordiske flyplasser

Nordiske hovedflyplassene slåss, med rabatter som våpen, om en størst mulig andel av passasjertrafikken til og fra Norden.

 

Av Einar Sørensen
Rådgiver, Toulouse og Oslo

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) og København Kastrup (CPH) tilbyr nå store rabatter til flyselskapene for å tiltrekke seg trafikk, mens Stockholm Arlanda (ARN) stoler på at det svenske markedet alene er dominerende nok til at de ikke behøver å delta i priskrigen.

CPH har gjennom 2017 opplevd en dramatisk svikt i transitt-trafikken fra spesielt Sverige, og reduserer nå avgiftene for flyselskaper som trafikkerer CPH og øvrige nordiske hovedflyplasser samt utvalgte nordiske regionale flyplasser.

Avinor og SAS offentliggjorde på sin side før jul en stor samarbeidsavtale med sikte på at SAS skal legge flere av sine internasjonale ruter til OSL. Det er en intensjonsavtale som skal gi økt trafikk fram mot 2022.

De fire vekstområdene som SAS peker ut er eksisterende ruter, Oslo Lufthavn som knutepunkt internasjonalt, fritidsmarkedet til og fra Norge og antall direkteruter fra Stavanger, Bergen og Trondheim.

I bytte mot økt trafikk skal Avinor gir «et tresifret millionbeløp» i årlige innsparinger for SAS i form av lavere avgifter og kostnader knyttet til operasjonen ved flyplassene. SAS bekrefter at det er snakk om over hundre millioner kroner.

Det er et strategisk skifte vi ser. CPH har vært i ferd med å prise seg ut av markedet og har lenge forsvart prisnivået med at de konkurrerer mer med de europeiske storflyplassene og mindre med de nordiske.

CPH må nå legge om strategien, også fordi det er økende reaksjoner mot at eierne (et selskap i Australia) har tatt utbytte på over en milliard danske kroner årlig fra CPHs inntekter.

Tilsvarende er OSL under press etter de store investeringene på 14 milliarder norske kroner i den nye terminalen som ble tatt i bruk 27. april i år. Kanskje kan OSL-ledelsen nå puste lettet ut, fordi trafikken i perioden januar–november viser en økning på 7,2 prosent.

Københavns lufthavn (CPH) har lenge vært Nordens største hva samlet passasjerantall (inn- og utlandstrafikk kombinert) angår, men må nå finne seg i at spesielt Stockholm Arlanda (ARN), som i 2016 var noe mindre enn OSL hva samlet passasjerantall angår, seiler sterkt frem. CPH mistet i de elleve første månedene av 2017 hele 8,0 prosent av den viktige transitt-trafikken, som utgjør over 10 prosent av totaltrafikken.

Den samlede trafikken på CPH økte i perioden med bare 0,9 prosent, som i realiteten er stagnasjon. Innlandstrafikken går sterkt ned, og utviklingen på Europa er svak, mens interkontinental trafikk som eneste lyspunkt økte med 6,2 prosent.

Mange nye direkteruter fra både OSL og ARN til utlandet erstatter transitt via CPH, som i november alene sank med 15,5 prosent. Ser man på CPHs viktigste destinasjoner, så falt ARN-trafikken med 3,9 prosent, mens OSL fortsatt er positiv med 2,9 prosent i perioden januar–november.

For ARN er bildet langt bedre. Internasjonal trafikk økte i de elleve månedene med hele 9,0 prosent, mens innland gikk opp med 4,0 prosent. Totalt er tallet for januar–november på 24,7 millioner passasjerer. I tillegg kan vi plusse på trafikken fra Bromma flyplass i Stockholm (BMA), den var på 2,4 millioner passasjerer i de elleve månedene og tjener til å understreke Stockholm-regionens posisjon innen flytrafikkutviklingen. 

Lenger øst holder Helsinki Vantaa (HEL) stillingen som Nordens ledende hub for trafikk mot Asia. I januar­–november økte internasjonal trafikk her med hele 11,4 prosent til nær 15 millioner passasjerer. Dette gjenspeiles også i tallene fra CPH. HEL er syvende viktigste destinasjon for danskene etter en trafikkøkning i perioden på hele 10,8 prosent. Dette er i hovedsak transitt-trafikk med Asia som endelig destinasjon.

Men lengst mot vest i Norden – Island – er tallene oppsiktsvekkende. De siste årene har Island takket være flyselskapet Icelandair utviklet et trafikkmønster få trodde var mulig; det har gjort sagaøya både til et interessant turistmål og en transitt-hub mellom Europa og Nord-Amerika.

Keflavik (KEF) er nå et vesteuropeisk luftfartssenter der trafikken i de første elleve månedene av 2017 har økt med 31,3 prosent til 6,8 millioner passasjerer, et høyt tall for et land med noe over 330 000 innbyggere!

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS