Det dreier seg om små endringer i kostnadene for veianlegg. Arbeidskraftkostnadene økte mest, med 0,9 prosent Material- og maskinkostnadene steg med respektive 0,5 og 0,3 prosent.
2. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
1. kvartal 2014 - 2. kvartal 2014 | 2. kvartal 2013 - 2. kvartal 2014 | ||
Veianlegg, i alt | 152,1 | 0,5 | 2,1 |
Vei i dagen | 152,4 | 0,4 | 1,9 |
Betongbru | 156,3 | 1,0 | 2,3 |
Fjelltunnel | 146,5 | 0,4 | 2,2 |
Drift og vedlikehold av veier, i alt | 153,9 | 0,6 | 3,4 |
Asfaltering av veier | 171,4 | 0,2 | 3,3 |
Vinterdrift av veier | 145,2 | 0,6 | 2,9 |
Kilde: Statistisk sentralbyrå


Kostnadene for bygging av betongbru steg 1,0 prosent i 2. kvartal 2014. I den samme perioden økte kostnadene for veg i dagen og fjelltunnel begge med 0,4 prosent.
Fra 2. kvartal 2013 til 2. kvartal 2014 steg kostnadene for bygging av betongbru mest, med 2,3 prosent. For bygging av fjelltunnel og veg i dagen økte kostnadene med respektive 2,2 og 1,9 prosent.
Kostnadene for drift og vedlikehold av veger steg med 0,6 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2014 og var 3,4 prosent høyere enn i 2. kvartal 2013.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen