Du er her

Søppelfjerning i havnebassenget

Norsk oljevernteknologi blir tatt i bruk for å rense havner for søppel. I fire norske havner er en ny avfallssamler tatt i bruk og blir der testet ut med tanke på videre utplassering.

Av Otto von Münchow (tekst og foto)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Bergen og Omland Havnevesen har plassert en avfallssamler innerst i havnebassenget ved Fisketorget.Bergen har sammen med tre andre byer betatestet en helt ny oppsamler for søppel i havnebasseng. PortBin er en søppelbøtte som flyter rett under overflaten. Søppel fanges opp og lagres i bøtten, mens vannet pumpes bort. Den motordrevne oppsamleren kan samle opptil 30 liter med boss før den må tømmes.

– PortBin kan bli et nyttig tillegg til det vanlige renholdet vi driver i havnebassenget, sier Andreas Dyrdal, seksjonsleder på driftsavdelingen i Bergen og Omland Havnevesen.

Han legger til at det var miljøetaten i Bergen kommune som tok initiativ til å prøve ut PortBin i samarbeid med SpillTech i Sandefjord. Det er sandefjordselskapet som har utviklet og produserer avfallssamleren. Ideen er hentet fra Australia, der en har tatt i bruk en tilsvarende oppsamler, der kalt Sea Bin.

– Vi opplever at det er blitt mer miljøbevissthet blant folk som ser at spesielt plast i havet er blitt et økende problem. Etter hvalen som strandet tidligere i år med buken full av plastavfall, har det skjedd en mentalitetsendring, konstaterer Dyrdal.

Hvalen Dyrdal refererer til, ble funnet i slutten av januar i år på Vindenes på Sotra med 30 plastposer i magen. Den måtte kort tid etter avlives. Bilder av den sjeldne grånebbhvalen gikk land og strand rundt og førte til stor oppmerksomhet om havforsøpling.

Oljeteknologi

PortBin startet som et utviklingsprosjekt mellom SpillTech, Sandefjord kommune, Sandefjord havn og Innovasjon Norge. Daglig leder i SpillTech, Trond Lindheim, opplyser at oppsamleren har vært testet i Sandefjord havn i et års tid. I tillegg til Sandefjord og Bergen har også Bærum og Kristiansand vært med og testet oppsamleren.

– Det som startet det hele, var at Sandefjord var på jakt etter en skimmer som kunne plasseres i havnen. PortBin er i utgangspunktet en såkalt overløpsskimmer som brukes i oljevernsammenheng, forteller Lindheim til Samferdsel.

Avfallssamleren fanger ikke levende organismer, med unntak av maneter som setter seg fast i maskinen. Lindheim legger til at PortBin nå er satt i kommersiell produksjon. Han ser flere muligheter til å utvikle produktet videre, men foreløpig vil han se an interessen for den nåværende utgaven.

Bergen og Omland Havnevesen har plassert ut en PortBin i indre havn, like ved det populære Fisketorget. Siden april i år har havnevesenet kjørt daglig drift av oppsamleren, og det rapporterer jevnlig tilbake til SpillTech.

Utfordringer

Dyrdal forteller at avfallssamleren fungerer som den skal, men at det gjenstår å løse noen utfordringer med strømkontakt til land samt i tilknytning til vind- og strømforhold i sjøen. Særlig når nordvesten står inn gjennom Vågen, er oppsamleren utsatt. Det krever en solid konstruksjon for å stå imot vær og vind når det viser seg fra sitt verste.

– Når vi har nordvestvind, driver det mer boss inn i Vågen. Det samme skjer under større arrangementer i havneområdet, og enkelte dager må vi tømme PortBin-en opp til ti ganger, forteller Andreas Dyrdal.

Han håper at oppsamleren kan gi havnevesenet en oversikt knyttet til renhold og kostnader ved arrangementer i havnen. Dette kan bidra til å sette en pris for renhold overfor arrangører. Dyrdal forteller at havnevesenet vurderer å kildesortere under og etter store arrangementer.

Ideell for småbåthavner

En annen utfordring ifølge Dyrdal er tidevannet. Ideelt sett burde PortBin-en være festet på en flytebrygge. Dagens plassering innerst ved Fisketorget er kanskje ikke optimal, bemerker han.

– Dette er et nyttig tiltak, men det kommer i tillegg til alt annet renhold. Vi må nesten daglig ut med lettbåt for plukke søppel i havnebassenget, sier Dyrdal og legger til at renhold i havnebasseng og kaianlegg er en stor kostnad for havnevesenet i Bergen.

Bergen og Omland Havnevesen kommer i løpet av året til å vurdere om det skal settes ut flere avfallssamlere. Slik Dyrdal ser det, er en PortBin mest optimal for småbåthavner.

 

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS