Du er her

Sotrasambandet – ikke for sent å snu!

«Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord», skriver Anita Johansen i dette debattinnlegget, idet hun viser til at Statens vegvesen har kvalifisert tre utenlandske selskaper til å konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet.

Av Anita Johansen
Forbundsleder, Norsk Arbeidsmandsforbund

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Norsk Arbeidsmandsforbund registrerer at Statens vegvesen har kvalifisert tre utenlandske selskaper som skal konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet. Dette er et OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid) budsjettert til 17 milliarder kroner. Dette er svært skuffende.

Både forbundet og en samlet anleggsbransje har over lang tid bedt regjeringen og Stortinget om å legge til rette for norsk deltakelse i denne anbudskonkurransen.

Norsk Arbeidsmandsforbund har vært tydelige på at anbudsgrunnlaget for Sotrasambandet må trekkes tilbake og deles opp i minst 3 entrepriser, slik at norske selskaper får mulighet til deltakelse i dette viktige prosjektet.

Norsk strutsepolitikk

Vi er ikke mot utenlandsk deltakelse, og det må gjerne legges til rette for et samarbeid mellom norske og utenlandske entreprenører for å styrke norsk kompetanse på denne type brokonstruksjoner.

Det er uakseptabelt at samfunnet sprøyter inn milliarder på tiltakspakker for å opprettholde sysselsettingen i mange bransjer, mens regjeringen og Frp på den andre siden sitter stille og ser på at Statens vegvesen legger ut store anleggsprosjekter til utenlandske selskaper, som i svært liten grad kjenner til den norske modellen.

Dette er en strutsepolitikk som ikke vil bidra til å skape norske arbeidsplasser og økt verdiskapning for landet. Det blir påstått fra regjeringshold og fra Frp at norske underentreprenører vil bli brukt i stort monn i dette prosjektet. Dette har man ikke noe grunnlag for å hevde.

Våre erfaringer er at det ikke er noen selvfølge at norske underentreprenører blir brukt i denne typen anleggsprosjekter.

Istedenfor å stikke hodet i sanden må norske politikere nå bruke sin innkjøpsmakt til å utfordre handlingsrommet og verne om sysselsetting, kompetanse og vår økonomiske modell.

Forventninger til Stortinget

Forbundet forventer derfor at Stortinget tar denne saken opp i sin helhet og bidrar til at anbudsprosjektet om Sotrasambandet deles opp i mindre kontrakter og omgjøres til et fullt ut statlig finansiert prosjekt, uten OPS.

En slik strategi vil føre til økte skatteinntekter og sårt tiltrengte arbeidsplasser i norsk anleggsnæring og tilhørende bransjer.

Vi lever i en krisetid med rekordhøy arbeidsledighet og stort behov for norske arbeidsplasser og økt kompetanse. Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord.

Ikke for sent å snu …

Derfor er det tragisk at høyresiden i Norge fører en politikk som bidrar til å svekke grunnlaget for gjenreisningen av sysselsettingen og norsk økonomi.

Norsk Arbeidsmandsforbund mener at den norske modellen er grunnsteinen i vårt samfunn. Modellen blir undergravd med en slik politikk som man ser her. Jeg vil derfor understreke at det ikke er for sent å snu!

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS