Du er her

  • Hjem
  • /
    Sverige tungt inn på norske jernbanespor

Sverige tungt inn på norske jernbanespor

LITT AV HVERT: Statlige norske Vy, tidligere NSB, gikk på et nytt nederlag da statlige svenske SJ vant – med forbehold om mulige protester – konkurransen om å drive persontogtrafikk på store deler av det norske jernbanenettet nord for Oslo.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Kampen om kontrakten for den aktuelle togkjøringen i drøye ti år fra neste sommer av sto i sluttfasen mellom SJ og Vy. Kontrakten gjelder kjøring på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. 

Jernbanedirektoratet, som er kontraktstildeler, poengterte på en pressekonferanse i ettermiddag at «det var tett og jevnt» mellom de to hva angår kvalitet og oppdragsforståelse, men at Vy på disse kriteriene leverte «et marginalt bedre tilbud» enn SJ.

Stor statlig besparelse …

Ikke desto mindre var direktoratet kommet frem til at SJ var «klart best» på pris og dermed samlet sett leverte tilbudet «som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet.»

Det gjennomsnittlige årlige vederlaget den svenske operatøren skal ha fra den norske stat for å drive den aktuelle trafikken, i den såkalte Trafikkpakke Nord, utgjør en femtedel av hva trafikken nå koster staten med Vy som operatør.

Det smaker altså av en stor statlig pengebesparelse.

Svensk godfølelse

Jernbanedirektoratet ser for seg formell kontraktsinngåelse med SJ i slutten av juni, etter en ti dagers karensperiode der konkurrenter kan protestere.

Thomas Silbersky, sjef for SJs internasjonale virksomhet, sa i dag at det føltes godt å ha vunnet, men også at «dette er begynnelsen, det er nå arbeidet setter i gang.»

Silbersky sa at SJ vil satse på flere avganger og flere passasjerer enn i dag på de aktuelle  strekningene og viste til voksende interesse for togreiser rundt om i Europa, inklusive Sverige.

I Sverige har SJ gjennom mange år vært utsatt for konkurranse om persontogtrafikken. Norske NSB (nå Vy) er blant dem som har vunnet frem i konkurransen i Sverige, under navnet Tågkompaniet (nå Vy Tåg).

To tap på hjemmebane

Den første i rekken av konkurranser om å drive persontogtrafikk i Norge gjaldt Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærenbanen og ble avgjort sist høst, med britiske Go-Ahead som vinner foran NSB (nå Vy). Go-Ahead skal sette i gang sin trafikk i desember i år.

Spørsmålet mange stiller seg etter at Vy igjen har tapt en konkurranse på hjemmebane, er hvilken fremtid selskapet har foran seg.

Da Samferdsel ba jernbanedirektør Kirsti Slotsvik, sjefen i Jernbanedirektoratet, om en vurdering av dette, fastslo hun at det skal konkurreres om ytterligere jernbanestrekninger, med den følge at «her er det flere muligheter» for Vy.

Slotsvik var med på at det nå blir en mer begrenset om-maling av norske tog, til Vys grønnfarge, enn Vy nok helst hadde håpet, idet det nå blir SJ som skal dekorere mange tog.

Fra andre hold ble det minnet om at selv om Vy blir mindre som togoperatør, så er Vy fortsatt stor som bussoperatør …

Politiske kommentarer

Helge Orten (Høyre), leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, var en av politikerne som fulgte dagens pressekonferanse fra sidelinjen. Utfallet av jernbanekonkurransen viser så langt, sa Orten i en kommentar til Samferdsel, «hvor mye det går an å redusere kostnadene med i forhold til hvor mye vi bruker i dag.»

Sverre Myrli, representant for Arbeiderpartiet i komiteen, er blant politikerne som ser saken med andre øyne. Ifølge NRK sier han at dagens tap «er et slag i trynet på Vy», og han har ikke tro på at overgangen til ny togoperatør vil gjøre det bedre for kundene.

Jernbanedirektoratet presiserte i dag at «ansatte som tilbys overføring fra Vygruppen AS til SJ Norge etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven, beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår.»

Hva svenskene frister med …

SJ har sendt ut en pressemelding der selskapet gir eksempler på hvordan det vil gi togreisende et bedre tilbud. Se denne opplistingen fra SJ:

  • Modernisere serveringstilbudet om bord
  • Oppgradere interiør
  • Forbedre mobil- og internettdekning
  • Etablere lounger for SJ-reisende
  • Montere hjertestartere på alle tog
  • Øke kapasitet på Dovrebanen i helgene
  • Legge til rette for tilgjengelig reservepersonell i Oslo og Trondheim
  • Reservetog i Bodø og Trondheim
  • Re-åpne verksted i Bodø
  • Etablere trafikkledelse i Trondheim

 

 

 

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS