Du er her

To misvisende «myter» om klimapolitikk

NRK lot i forrige uke to elbil-entusiaster, Lasse Fridstrøm fra TØI og Frederic Hauge fra Bellona, uttrykke sine meninger gjennom en kronikk og en påfølgende replikk som begge berører temaet klimapolitikk. Men diskusjonen om klimaet blir avsporet av elbilfokuset.

Av Ray Pritchard
Stipendiat innen transportplanlegging ved Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Fridstrøm tar opp fire såkalte myter om klimaet, hvorav i hvert fall to bør debatteres.

En av disse, «Det spiller en rolle hva du gjør», blir av Fridstrøm presentert som usann.

Hauge, daglig leder i Bellona, begynner for sin del med å konstatere at det kanskje kan spille en rolle hva man gjør.

Men så leder Hauge debatten vekk fra vår personlige rolle i klimaproblemet ved å utdype hvor bra det kan være for helsa og lommeboka di å kjøre elbil.

Det sikkert mange kan si seg enig i er Fridstrøms påstand at det er kollektive grep som skatter og avgifter som er viktigst for å få til utslippskuttene vi har pålagt oss.

Det betyr imidlertid ikke at individuelle handlinger er uten betydning. Det ville vært det samme som å si at ens stemmerett er uviktig.

Fridstrøm mener for eksempel at parolen å dusje kortere for å spare energi er komisk. Men parolen er sann. Mindre tid i dusjen betyr mindre oppvarmet vann og dermed redusert energiforbruk.

Fridstrøms argument går egentlig på storskala strømforbruk og kvoteregulering av strømproduksjonen i EU. Her bruker han økt energiforbruk i form av flere elbiler som eksempel. Men en kortere dusj sparer jo energi, noe som vil ta oss vekk fra kvotegrensen og hans argument.

Lavere energiforbruk kan på kort sikt føre til en lavere kvotepris, noe som ikke bidrar til utslippsreduksjon. Men på lengre sikt kan redusert forbruk føre til innsnevrede kvoter for karbonutslipp fra strømprodusenter.

Fridstrøm argumenterer for at individuelle handlinger er uten betydning, basert på et tak i utslippstillatelser fra EUs strømproduksjon. Men argumentet dekker ikke redusert forbruk slik som kortere dusjer innebærer.

Det er en grov forenkling fra Fridstrøm å konstatere svart på hvitt at «det blir ikke større klimagassutslipp av at vi bruker mer strøm».

Den andre diskuterbare myten Fridstrøm drar fram er at «flyene går uansett». Flybransjen er kommersiell, og kommersielle tilbud er påvirket av etterspørsel. Er det for få passasjerer, så blir flytilbudet redusert. Flyene går altså ikke uansett.

Han mener at en familie kan ha god samvittighet for flyturen sin til Thailand fordi klimavirkningen er «så å si null». Dessverre kan ikke familiens utslipp bare avskrives. Flyene går jo på grunn av blant annet denne familiens etterspørsel.

Enorme mengder drivstoff brukes til å transportere folk med fly, og du som betaler for tilbudet, får i retur både tjenesten og din (per i dag, betydelige) del av flyets karbonutslipp.

Fridstrøm jobber daglig med transportøkonomisk spørsmål som ansatt på TØI, så konklusjonen om at individuelle handlinger er uviktig og at flyene går uansett, er så å si komisk.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS