Du er her

  • Hjem
  • /
    Todeling av Hurtigruten

Todeling av Hurtigruten

LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Kontraktene som skal tildeles for opprettholdelse av den tradisjonsrike passasjer- og godsruten skal gjelde seilinger i årene 2021–2030.

De to aktørene skal til sammen – slik Hurtigruten AS alene gjør i dag – stå for daglige avganger året rundt fra 34 havner, ved hjelp av syv skip i regi av Hurtigruten AS og fire skip i regi av Havila Holding AS.

Forut for den internasjonale anbudskonkurransen gjorde regjeringen det klart at det ville bli snakk om tre delkontrakter, med den følge at én leverandør kunne vinne alle eller at kontraktene ble fordelt på opptil tre aktører.

Nå er Hurtigruten utpekt som vinner av to kontrakter, hvorav en med fire skip og en med tre skip, mens Havila er vinner av én kontrakt med fire skip. 

Et bedre miljøregnskap

Kystruten Bergen–Kirkenes drives ved hjelp av statlige penger, på linje med eksempelvis persontog og et antall flyruter. Samferdselsdepartementet opplyser nå i ettermiddag at den totale kontraktsummen for de to utpekte kystruteoperatørene vil være på i alt 788 millioner kroner årlig.

Departementet poengterer at «dette er noe mer enn det staten i gjennomsnitt betaler for dagens tjeneste, men inkluderer betydelig strengere miljøkrav og fire nye skip.»

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at «miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene. CO2-utslippene fra tjenesten blir en fjerdedel lavere enn i dag.»

Nye og ombygde skip

For Havila er det snakk om fire skip som ennå ikke er bygget. Hurtigruten skal benytte eksisterende skip, som imidlertid skal bygges om for å leve opp til nye miljøkrav.

Før driftsstarten 1. januar 2021 skal Havila og Hurtigruten arbeide med løsninger for reiseinformasjon og billettkjøp med tanke på at kystrutetjenesten skal oppleves som enkel og effektiv for de reisende. Reisedagen vil avgjøre om den enkelte passasjer seiler med Havila- eller Hurtigruten-skip.

 

Faktaoppstilling fra Samferdselsdepartementet:

Kystruten BergenKirkenes

  • Daglige avganger fra 34 havner hele året.
  • Gjennomgående seilinger BergenKirkenes t/r.
  • Dagens kontrakt betjenes av Hurtigruten AS.
  • Kontrakten varer til 31.12.2019, med ett års opsjon.

Konkurransen om Kystruten 20212030

  • Betjene Kystruten BergenKirkenes i 10 år.
  • Inndeling i tre delkontrakter:
  • Delkontrakt med fire skip: vunnet av Havila Holding AS.
  • Delkontrakt med fire skip: vunnet av Hurtigruten AS.
  • Delkontrakt med tre skip: vunnet av Hurtigruten AS.
  • Samlet pris per år: 788 millioner kroner

Vinnerne

  • Havila Holding AS eies av Sævik-familien.
  • Hurtigruten AS eies av Silk Bidco AS, der hovedaksjonær er det London-baserte investeringsselskapet TDR Capital

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS