Du er her

  • Hjem
  • /
    Veibygging – og teknologiutvikling

Veibygging – og teknologiutvikling

LITT AV HVERT: Teknologi som gjør det mulig å forutse isdannelse på veien, dessuten teknologi for selvkjørende anleggsmaskiner – dette skal forsøksvis utvikles som ledd i byggingen av ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den aktuelle E39-strekningen skal i årene 2019–2022 bygges av AF Gruppen på oppdrag fra statlige Nye Veier.

Forskning og utvikling av ny teknologi inngår i avtalen de to imellom, og dermed er forskningsinstituttet SINTEF trukket inn som FoU-partner i prosjektet.

«En av teknologiene som skal utvikles, er sensorer som måler og forutsier isdannelse på veiene», skriver SINTEF i en pressemelding.

«Et verktøy som oppdager og varsler isdannelse, vil redusere driftskostnader, gjøre veiene sikrere og spare miljøet for unødvendig salting. Målet med prosjektet er å utvikle en prototyp av et system som senere kan kommersialiseres.»

Angående satsingen på selvkjørende anleggsmaskiner, peker forskningsinstituttet på at mange av dagens maskiner utsetter føreren for støy og vibrasjoner – og på at maskinførere koster penger.

Terje Moen, seniorrådgiver i SINTEF, sier: «Dersom føreren heller kan kontrollere flere anleggsmaskiner fra et kontrollrom, gir det både en stor HMS-gevinst og en økonomisk besparelse.»

Han presiserer at bruk av fullstendig selvkjørende anleggsmaskiner i fremtiden vil kreve en tilpasning av lovverket samt at noe av teknologien utvikles til å takle nordisk klima.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS