Du er her

Innspill til fordel for en smart NTP

LEDER: Oljeprisnedturen har gitt Norge en solid påminnelse om en gammel visdom – den som poengterer verdien av å ha et mangslungent næringsliv.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Vignett lederDette leder tanken hen på en annen gammel visdom – den som understreker at gode transportårer er et pre for produksjonsbedrifter og annet næringsliv som er opptatt av å skape og holde liv i arbeidsplasser, i mange tilfeller i hard internasjonal konkurranse.

 

Det er ikke gitt at disse fire – Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket – alene sitter på all den innsikt, all den sunne fornuft, som skal til for å skape en smartest mulig NTP.

I lys av dette er det fint at den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet har innledet en reiserunde som i de kommende par måneder skal bringe den landet rundt for å lytte til hva næringslivsaktører ser som viktig innhold i det som skal bli Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.

Riktignok har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen & Co for en måneds tid siden mottatt faglige innspill til den kommende NTP-en fra fire store offentlige aktører i transportsektoren. Men det er ikke gitt at disse fire – Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket – alene sitter på all den innsikt, all den sunne fornuft, som skal til for å skape en smartest mulig NTP.

Ansikt-til-ansikt-møtene med næringslivet kommer i tillegg til en høringsrunde, med frist 1. juli, der både næringsliv og andre skal kunne si hva de mener om den nye NTP-en. Nær sagt den som vil får altså anledning til å bidra til NTP-prosessen, uten å være tynget av politiske føringer.

Nyhetsmediene har hyppig brakt eksempler på hvordan store lastebiler på vei til og fra den ene og den andre næringslivsaktøren sliter med dårlig fremkommelighet langs smale og svingete og ofte rasutsatte veier. Slike eksempler forteller ikke bare om tidstap og dermed økonomiske tap for næringslivsaktører, men også om farlige forhold – farlige for lastebilsjåførene og for andre veifarende. Gode innspill fra ulike hold kan bidra til en mest mulig fornuftig prioritering av prosjekter for utbedring av slike veier.

Gode innspill kan likeledes bidra til smarte tiltak som medfører at det, i tråd med etablerte politiske ambisjoner, blir mer attraktivt for næringslivet å benytte jernbane og sjø fremfor landevei.

Og hva med eksempelvis å bruke en god håndfull milliarder kroner på sykkelekspressveier (Østlandet), en skipstunnel (Nordvestlandet) og flytting av en flyplass (Bodø), slik noen gjerne vil at den nye NTP-en skal gjøre? Vil det i den store sammenheng være smart? Dette er blant alt det som innspill fra andre enn de fire store kan bidra til å avklare.

Regjeringen ber om innspill i "alle kanaler" - blant annet på Facebook og på regjeringens egne høringssider

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS