Du er her

  • Hjem
  • /
    En alternativ luftvei til fjerne markeder

En alternativ luftvei til fjerne markeder

Sjømat og andre varer som søker en rask vei fra Nord-Norge til markeder ute i den store verden ligger an til å få et nytt tilbud i form av en flyfraktrute mellom Lakselv og Oslo.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Inntektsbringende timer i luften mellom Oslo–Lakselv–Oslo. et alternativ til dødtid her på Oslo lufthavn Gardermoen. Foto: F. Dahl. I Oslo vil mulighetene for videre transport, med fly eller andre transportmidler, være mange.

DHL, global aktør innen transport og distribusjon av store og små forsendelser, står bak de påtenkte flyvningene mellom Lakselv lufthavn Banak og Oslo lufthavn Gardermoen – i et nært samarbeid med Avinor, Norges store lufthavneier.

De to har en timeplan som sier at ruten kan bli en realitet innen utgangen av mars. Noe avsluttende arbeid skal gjøres unna før partene vil gi ruten et endelig klarsignal.

De ser for seg opptil flere ukentlige tur-retur-flyvninger, avhengig av i hvilken grad potensielle kunder tenner på tilbudet.

Det ligger i kortene at DHL er ute etter å kapre kunder som hittil har benyttet mer ad hoc-pregede charterflyvninger fra Lakselv til destinasjoner i Europa og lenger ut i verden.

DHL har fra flere år tilbake daglige flyvninger mellom Oslo og Kontinentet samt mellom Kontinentet og en rekke destinasjoner ute i verden, dessuten samarbeider selskapet med aktører som flyr frakt direkte fra Oslo til oversjøiske destinasjoner.

Dermed kan DHL tilby videre transport til nær sagt all verdens hjørner av last som kommer fra Lakselv til Oslo.

Flyet DHL benytter i farten mellom Kontinentet og Oslo, en Airbus A300, står daglig stille i mange timer i Oslo – en dødtid som kan bli delvis eliminert ved at DHL sender flyet ut på svippturer Oslo–Lakselv–Oslo.

Lakselv lufthavn Banak er en liten flyplass hva passasjertrafikk angår, men den har en forholdsvis lang rullebane.

I utgangspunktet er det nordnorsk last, først og fremst sjømat, som frister DHL. Men selskapet ser at det også kan finnes kunder som vil bruke den påtenkte ruten til å flytte varer – som frukt, grønt og medisiner – i nordlig retning.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS