AV HÅKON HAGTVET OG OVE SKAUG HALSOS
TØI-forsker Harald Minken uttrykte i forrige utgave av Samferdsel skuffelse over at «Oslo Economics (…) ikke har klart å se realitetene, men har nøyd seg med en overflatisk kontroll opp mot en vegnormal som burde vært endret.» Nå får Minken tilsvar.
Håkon Hagtvet og Ove Skaug Halsos er Samfunnsøkonomer i Oslo Economics |
I vår analyse har vi avdekket at trafikkprognosene som er lagt til grunn på et utvalg sentrale vegstrekninger er lavere enn den faktiske trafikkveksten. Konkret har vi sammenlignet Statens vegvesen sine målinger av faktisk trafikkvekst med Statens vegvesens trafikkprognoser som er brukt i planleggingen.
For enkelte vegstrekninger finner vi at trafikkveksten i prognosene ligger flere prosentpoeng under faktisk trafikkvekst. Konservative prognoser kan over tid bidra til å undervurdere samfunnets nytte av veg.
Vi er godt kjent med at det ligger en samlet vurdering bak beslutningen om å bygge en veg med fire felt, og at ÅDT-terskelverdier i Statens vegvesens håndbok ikke må tolkes bokstavelig. Men hvis prognosene for trafikkvekst over tid undervurderer den faktiske trafikkveksten, er det sannsynlig at enkelte veger også etter en samlet vurdering underdimensjoneres. Det er også sløsing med samfunnets ressurser.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen