I første omgang er det snakk deler som har begrenset størrelse og vekt og ikke påvirker sikkerheten, inklusive noe så banalt som en toalettdør-lås. Men ifølge en pressemelding fra SJ er mer i vente.
«Vi kommer til løpende å fremstille stadig flere deler ved hjelp av 3D-printing», sier Anders Gustafsson, leder for store prosjekter i selskapets vogndivisjon. «Dette er bare begynnelsen.»
Ikke minst reservedeler som ikke lenger finnes i markedet er aktuelle for 3D-printing i SJ-regi. SJ ser for seg rimeligere reservedeler med høyere kvalitet og store økonomiske gevinster gjennom spart tid samt redusert lagerhold, logistikk og administrasjon.
«Med et mer effektivt vedlikehold får vi mer robuste tog, høyere punktlighet og mer tilfredse kunder», sier Gustafsson.
SJ samarbeider med en svensk leverandør av tjenester innen 3D-printing og er dessuten med i et internasjonalt nettverk der erfaringsutveksling angående 3D-printing finner sted.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen