Du er her

  • Hjem
  • /
    Are Wormnes 1951–2018

Are Wormnes 1951–2018

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Are Wormnes, en respektert journalist som de siste årene av karrieren var redaktør i Samferdsel, døde torsdag 4. januar, et knapt år etter at legene ga ham en ikke pen diagnose. Han ble 66 år gammel.

Are – ekte bergenser av opprinnelse, oppvokst på Danmarks plass – var en klarttenkende, faktasøkende og ryddig journalist. Han hadde sine faglige røtter i en tid da fake news ikke var et begrep på folkemunne her i landet.

Ved en anledning da han var i kontakt med en journalist som kunne være aktuell for leveranser til Samferdsel, gjorde redaktør Are det klart at han var ute etter «god, gammeldags journalistikk.»

Den lengste delen av karrieren tilbragte Are i Aftenposten, der han var ansatt i et kvart århundre fra midten av 1970-årene. Han kunne skrive om det ene og det andre i denne storavisen, men hans hovedgeskjeft der var å produsere stoff om bil, motor, veitrafikk og samferdsel mer generelt.

Det ble mange forbrukerrettete artikler om biler. Are testet nye bilmodeller, tok for seg plusser og minuser ved dem. Han hadde nærkontakt med bilprodusenter rundt om i verden, han ble en ledende figur innen biljournalistikken her i landet.

Han var opptatt av ny bilteknologi, av trafikksikkerhet, av intelligente trafikksystemer, av bil og miljø ... I testsammenheng satt han i en selvkjørende bil et par tiår før mange av oss andre for alvor så at slike biler var i løypa.

Når journalist Are kom over noe han fant kritikkverdig, kunne han slå til med skarp og avslørende penn. Da han i siste halvdel av 1980-årene var en nøkkelmann i Aftenposten-gravejournalistikk som dokumenterte at et bensintilsetningsstoff var skadelig for bilmotorer, lagde han nyhetsstoff som vant gjenklang også utenfor Norge.

Are var flink også med fotoapparatet, og han fulgte våkent med – mer våkent enn mange andre journalister på hans alder – i sakens teknologiske sider da nyhetsmediene begynte å bli preget av Internett-alderen. Han ble kunnskapsrik nok til å kunne opprette nettsider, noe som kom Samferdsel til nytte da denne publikasjonen for et par år siden gikk over fra å være et papirbasert tidsskrift til å bli et rent nettsted.

Etter at han syntes han hadde fått nok av Aftenposten og sluttet der, opererte Are som frilanser og hadde da ulike jern i ilden. Til Samferdsel kom han i 2005. I noen år satt han her som ansvarlig redaktør, men ulike plager, ikke minst med rygg og bein, ledet ham til å redusere fra fulltids- til deltidsarbeid og ønske seg ut av posisjonen som ansvarlig redaktør. Til gjengjeld gikk han inn i rollen som Samferdsels nettredaktør.

Etter at han mottok den ikke pene diagnosen, var Are klar på at han med stor sannsynlighet ikke hadde veldig lenge igjen å leve. Men han levde så normalt han kunne, med løftet hode, stakk innom jobben når behandlingsrunder og krefter tillot det. Samferdsel utgis av Transportøkonomisk institutt (TØI) og har tilhold i TØI-lokalene, og Are satte stor pris på jobben og TØI-miljøet.

Are kunne oppfattes som en sta fyr. Han kunne komme på kant med folk. Det lå ikke tjukt utenpå ham at han hadde et følsomt sinn og et varmt hjerte, men det hadde han. Det visste folk som kjente ham godt. Are kunne vise stor omtanke for andre, og han var veldig glad i familie og venner.

Vi er mange, nå, som er glade for å ha kjent Are – og samtidig er triste. Vi er mange som sender Ares kone, Heidi, og hans øvrige nære våre varme tanker.

Ares kontorstol står tom, men Are-skrevet stoff og Are-knipsede fotos lever videre og kan hentes frem med noen tastetrykk. Takk for årene vi jobbet side om side, Are-gutten, årene da vi kunne le av oss selv når vi hyppig løste verdensproblemer. Det var noen fine år.

 

Flemming Dahl

Ansvarlig redaktør, Samferdsel

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS