Børsnoterte og internasjonalt aktive Go-Ahead, kjent for å operere ulike typer persontransport, vil ifølge kontraktstildeler Jernbanedirektoratet motta et «vederlag» på rundt 1500 millioner kroner for de 10 årene kontrakten gjelder, eller et gjennomsnitt pr. år på rundt 150 mill. kr.
Både Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet poengterer at dagens operatør, nordmennenes eget statlige NSB, er kraftig dyrere, med eksempelvis 486 millioner kroner i «vederlag» nå i 2018.
Dagens kontrakt, inngått langt senere enn opprinnelig timeplan tilsa, er et sentralt element i regjeringens til dels omstridte jernbanereform.
Planen er at også andre norske jernbanestrekninger, alle i dag med NSB som togoperatør, etter hvert skal utsettes for tilsvarende konkurranse som den banene sør i landet nå har vært gjenstand for.
«Vi er sikre på at Go-Ahead vil levere et godt og sikkert togtilbud til de reisende og videreutvikle dette tilbudet i kontraktsperioden», sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
Og-Ahead får god tid til å forberede togkjøringen i Norge, idet den ikke skal starte før i desember neste år.
Ansatte som tilbys overføring fra NSB AS til Go-Ahead etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven vil ifølge Jernbanedirektoratet beholde «dagens lønns- og arbeidsvilkår.»
Samferdselsminister Jon Georg Dale gleder seg over at «vi nå har kommet til den fasen der vi kan begynne å høste resultatene av jernbanereformen.».
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen