Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.
Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.
Selv i Danmark, sett som et land med god tilrettelegging for syklister, er høyresvingulykker med syklister involvert et velkjent fenomen. Nå tar danske myndigheter et nytt tak for å forhindre slike ulykker.
Når Bergen åpner for sykkel-VM til helgen, vil gigantarrangementet føre med seg store trafikale endringer i sentrale deler av Vestlandets hovedstad. Det meste av sentrum samt nærliggende områder vil til tider være avstengt når sykkel-VM går av stabelen.
Ikke alle liker at folk reiser mye med fly, men Avinor selv ytrer glede over enda en månedsstatistikk som viser økt passasjertrafikk via det statlige konsernets lufthavner.
LITT AV HVERT: Utskiftningen er i gang, gamle togsett av NSB type 69 er på vei ut fra Gjøvikbanen – til fordel for nye togsett av typen Stadler FLIRT.
LITT AV HVERT: Etter at Kina lenge har satset store penger på å stimulere elbilens fremvekst, sa landets viseindustriminister Xin Guobin nå i helgen at myndighetene utarbeider en timeplan for stans i produksjonen og salget av bensin- og dieselbiler.
Regjeringen gir grønt lys for bygging av en veitunnel med åtte prosents stigningsgrad – til tross for at en gjeldende forskrift setter en grense ved fem prosents stigning i tunneler av den aktuelle typen.
Godstogtrafikken mellom storhavner i Nederland og Belgia i nord og Italia i sør har i over tre uker vært rammet av et brudd på jernbanelinjen i byen Rastatt sørvest i Tyskland, og først en uke ut i oktober ventes trafikken å kunne gå som normalt igjen.
Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern