Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
Etter at den for halvannet år siden fikk tilnærmet helgrønt lys fra myndighetene, har langdistansebussen sikret seg et solid veigrep i Frankrike.
Forsker, bare en jobb, enkelt og greit? Vel, forsker Paal Brevik Wangsness gir inntrykk av at en viss grad av idealisme er en drivende faktor
Stående om bord i tungløftskipet «HHL Valparaiso», ble to store havnekraner transportert via Nordøstpassasjen – fra vestrussiske St. Petersburg til østrussiske Vostochny.
Nypubliserte tall viser at Københavns Lufthavn (Kastrup) i fjor forsvarte sin posisjon som Skandinavias viktigste lufthavn målt i antall passasjerer.
Oslo, internasjonalt kjent for mange elbiler, figurerer ikke som verdensledende by hva bruk av elbusser angår. Men nå kommer slike busser også til Norges hovedstad.
Nær 25,8 millioner passasjerer reiste i 2016 via Oslo lufthavn på Gardermoen, opp 4,5 prosent fra året før, forteller ny statistikk fra den statlige lufthavneieren Avinor.
Bedre trafikkflyt, reduserte forsinkelser – det er gammelt nytt at selvkjørende kjøretøyer kan gi slike gevinster. Men nå blir det ytterligere underbygget av en studie i regi av det britiske transportdepartementet.
Fra 80 til 90 km/t på landeveier, fra 110 til 120 km/t på motorveier – i Danmark er det aktuelt å heve fartsgrensene på strekninger der det blir funnet trafikksikkerhetsmessig forsvarlig.
Facebook, Twitter og Spotify ble brukt til å formidle budskapet da britiske transportmyndigheter i julemåneden minnet folk – og spesielt unge menn – om at promillekjøring er dumt og farlig.
Ved inngangen til 2017 økte prisen på drivstoff til sitt høyeste nivå noen sinne. Prisen på bensin var kr 16.29 og diesel kr 15.25. Men drivstoff i Norge er fortsatt blant det rimeligste i Europa om man tar kjøpekraften i betraktning.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern