Du er her

  • Hjem
  • /
    En ikke dagligdags skipstransport

En ikke dagligdags skipstransport

Stående om bord i tungløftskipet «HHL Valparaiso», ble to store havnekraner transportert via Nordøstpassasjen – fra vestrussiske St. Petersburg til østrussiske Vostochny.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Skipet passerte Nordøstpassasjen med åpne luker. © Hansa Heavy Lift.Ingen helt ordinær skipstransport, fremgår det av en omtale på Hamburg havns nettsider nå på nyåret.

I sin alminnelighet er det ikke bare-bare å passere Nordøstpassasjen, som er mer eller mindre isbelagt, avhengig av årstider, og som ikke byr på mange nødhavner.

Krantransporten ble gjennomført i oktober-november, da isforholdene gjorde den mulig.

Noe av det spesielle i dette tilfellet var at skipet passerte den nordlige ruten med åpne luker, forklart med at de to 61 meter høye havnekranene sto i bunnen av «HHL Valparaiso», operert av Hamburg-baserte Hansa Heavy Lift (HHL).

«Nordøstpassasjen er et viktig alternativ som kan redusere en reise med flere uker, men for å lykkes trenger du grundig planlegging og ingeniørarbeid, det riktige utstyret, egnede skip og erfarne mannskaper,» sier en av nøkkelfigurene i transportprosjektet, Heinrich Nagrelli i HHL.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS