Samferdsel har en liten redaksjon, men så langt vi har kapasitet, bringer vi reportasjer og nyhetssaker fra samferdselssektoren.
Jernbaneverket ble sendt over i historien da nyetablerte Bane NOR ved årsskiftet overtok ansvaret for den norske jernbaneinfrastrukturen. Det skjedde som et ledd i den regjeringsdrevne jernbanereformen.
Fra og med årsskiftet har landets kommuner myndighet til å etablere lokale lavutslippssoner for biler.
Regjeringen sender i disse dager ut på høring et forslag til lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei.
Den første elektriske bybussen som lades induktivt på holdeplassene, tas i disse dager i bruk i Södertälje. Bussen, en nyutviklet hybridbuss fra Scania, skal brukes i ordinær rutetrafikk i byen.
Den viser seg å være mer komplisert enn regjeringen så for seg, den lenge påtenkte og mye omtalte jernbanereformen.
Ikke fritt for trafikkorker i Paris i dag heller, melder lokale nyhetsmedier – til tross for at sterkt forurenset luft har fått byens myndigheter til å legge kraftige restriksjoner på bilbruken.
En ny flyskatt er foreslått innført i Sverige, og lavprisflyselskapet Norwegian, anført av Bjørn Kjos, er blant dem som protesterer mot en slik mulig billettprisøkning.
Seks mennesker omkom i veitrafikken i november, ifølge foreløpige tall fra Trygg Trafikk – som også viser til at trafikken krevde 13 liv i november i fjor.
Den britiske regjeringen poengterer enda en gang at den er innstilt på å få ned utslippene i transportsektoren.
Etter vel fire års byggearbeider er den tatt i bruk, den vel 14 km nye jernbanetraseen mellom Holm og Nykirke i Vestfold, en dobbeltsporet trasé som inkluderer en spektakulær stasjon inne i fjellet i Holmestrand.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern